Zapadły kluczowe decyzje dotyczące jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawców wszystkich trzech odcinków zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Jednym z elementów nowej trasy będzie pięciokilometrowy tunel pod Odrą, który stanie się najdłuższym tunelem w Polsce.
- Więcej informacji z kraju i świata znajdziesz na stronie głównej RMF24.pl.
Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji będzie pięciokilometrowy tunel, który połączy Police z Goleniowem. To właśnie on stanie się najdłuższym tunelem drogowym w Polsce, przebiegającym pod nurtem Odry oraz terenami przemysłowymi zakładów chemicznych. Tak zaawansowanego technologicznie przedsięwzięcia w polskim budownictwie drogowym jeszcze nie było.
Tunel zostanie wydrążony przez specjalistyczną maszynę TBM (Tunnel Boring Machine) o imponującej średnicy niemal 15 metrów. Dno konstrukcji znajdzie się aż 51 metrów pod powierzchnią ziemi, a jezdnia będzie przebiegać na głębokości do 45 metrów. W tunelu powstaną dwie równoległe nawy - po jednej dla każdego kierunku ruchu. Każda z nich pomieści dwa pasy oraz pas awaryjny, co zapewni komfort i bezpieczeństwo podróżującym. Dla bezpieczeństwa użytkowników przewidziano aż 19 przejść ewakuacyjnych pomiędzy nawami.
Porównując nowy tunel pod Odrą z dotychczasowym rekordzistą - tunelem w Świnoujściu - różnice są znaczące. Tunel w Świnoujściu posiada tylko jedną nawę z ruchem dwukierunkowym, podczas gdy szczecińska przeprawa będzie znacznie bardziej zaawansowana, oferując dwie niezależne nawy, każdą z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym.
Budowa zachodniej obwodnicy Szczecina zostanie zrealizowana w formule "projektuj i buduj". Oznacza to, że wybrani wykonawcy najpierw przygotują szczegółowe projekty wykonawcze, a następnie przystąpią do prac w terenie. Dwa pierwsze odcinki - Kołbaskowo-Dołuje oraz Dołuje-Police - mają zostać oddane do użytku w 2029 roku.
Największe wyzwanie stanowi jednak realizacja tunelu pod Odrą, którego budowa potrwa najdłużej. Kierowcy będą mogli skorzystać z tej imponującej przeprawy w 2033 roku, po zakończeniu drążenia i kompleksowego wyposażenia obiektu.
Wybralimy najkorzystniejsze oferty dla wszystkich 3 odcinkw Zachodniej Obwodnicy Szczecina w cigu S6. odc. Kobaskowo - Douje: PORR - 776,76 mln zodc. Douje - Police: NDI - 694,78 mln z odc. Police - Goleniw (tunel pod Odr): NDI i DOGUS - 5,3 mld z pic.twitter.com/pU0VYwugIq
GDDKiA_SzczecinOctober 27, 2025
Zachodnia obwodnica Szczecina to inwestycja, która odmieni układ drogowy nie tylko samego miasta, ale i całej aglomeracji. Nowa trasa rozpocznie się na węźle Szczecin Zachód na autostradzie A6, a zakończy na węźle Goleniów Północ na skrzyżowaniu S3 i S6. Łączna długość obwodnicy wyniesie około 50 kilometrów, z czego tunel pod Odrą stanowić będzie jedną dziesiątą całej trasy.
Nowa droga pozwoli domknąć tzw. ring wokół Szczecina, odciążając obecnie przeciążone arterie - A6, S3 i S6. Szczególnie w sezonie letnim, gdy ruch w kierunku nadmorskich kurortów gwałtownie wzrasta, obwodnica pozwoli na płynniejsze i bezpieczniejsze przemieszczanie się zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Inwestycja usprawni także transport towarów, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu.