Most Łazienkowski nie grozi zawaleniem po wczorajszym pożarze. Nadzór budowlany na razie wydał jednak decyzję o wyłączeniu przeprawy z użytkowania. Pod koniec tygodnia powinna być gotowa szczegółowa ekspertyza dot. stanu konstrukcji. Dopiero wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym przywróceniu ruchu.

Rano dokonaliśmy występnych oględzin konstrukcji mostu. Można powiedzieć, że konstrukcja metalowa mostu - kratownice, łożyska, dźwigary - jest w stosunkowo dobrym stanie jak na sytuację, która miało miejsce - powiedział na briefingu wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. Dodał, że aby jednoznacznie powiedzieć, jaki jest stan mostu po pożarze, konieczne jest wykonanie ekspertyzy. Zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku dni ta ekspertyza zostanie wykonana, co pozwoli nam na podjęcie decyzji, czy przywracamy ruch na moście, częściowo, czy też w całości - stwierdził.

Rzecznik praskiej prokuratury Renata Mazur poinformowała, że prowadzone są oględziny miejsca pożaru; po ich zakończeniu będzie wszczęte śledztwo. Na razie są prowadzone czynności przed wszczęciem; będziemy je prowadzić w kierunku spowodowania zagrożenia pożaru dla mienia znacznych rozmiarów; jest to czyn zagrożony karą do 10 lat pozbawienia wolności - wyjaśniła.

Gigantyczne utrudnienia w ruchu

Trasa Łazienkowska jest zamknięta, zarówno dla ruchu samochodowego, jak i pieszego. Autobusy komunikacji miejskiej zostały skierowane na trasy objazdowe przez Most Poniatowskiego.

Jak informuje ZTM, w związku z pożarem i zamknięciem mostu, są utrudnienia w kursowaniu autobusów linii 138, 141, 143, 151, 182, 188, 502, 514, 520, 523, 525 i N25. Autobusy skierowano na trasę objazdową biegnącą obecnie m.in. al. Stanów Zjednoczonych, Wałem Miedzeszyńskim, mostem Poniatowskiego, ulicami Wioślarską, Solec i al. Armii Ludowej. Wyłączone zostały przystanki: Torwar, Wał Miedzeszyński oraz Kryniczna.

Dyrektor ZTM Wiesław Witek poinformował, że wszystkie linie autobusowe, przede wszystkim linie przyspieszone, zostały już od rana wzmocnione o 25 wozów. Chcemy węzeł Plac Politechnika przenieść w rejon Dworca Warszawa Centralne. Część autobusów będzie skręcała z Alei Jerozolimskich , ul. Emilii Plater, następnie jadąc ul. Świętokrzyską, ul. Marszałkowską; tam będziemy mieli węzeł, czyli będziemy mogli zabierać pasażerów w drogę powrotną - poinformował. Część autobusów pojedzie z kolei za Dworzec Centralny.

Dodatkowo zostanie uruchomiona linia tramwajowa 77 - Rondo Wiatraczna-Plac Narutowicza, odjazd będzie co 10 minut. Zaznaczył, że te środki mają charakter doraźny, natomiast jeżeli okaże się, że ekspertyza stanu mostu byłaby niekorzystna, na Wale Miedzeszyńskim zostaną na stałe ustawione posterunki kierowania ruchem nie tylko ZTM, ale też policji, a także zostaną wyznaczone buspasy.

Pożar mostu został ugaszony po 12 godzinach, nikt nie ucierpiał. W akcji brało udział 76 jednostek straży pożarnej, czyli prawie 150 strażaków. Na miejscu pozostają, zarówno z jednej i z drugiej strony Wisły, 23 zastępy, które monitorują sytuację.

Ze wstępnych informacji wynika, że mogły zapalić się deski, które były składowane pod mostem. W wyniku tego pożaru zapaliły się drewniane podesty techniczne, które są uzupełnieniem konstrukcji stalowej tego mostu – mówi rzecznik Państwowej Straży Pożarnej Paweł Frątczak.

Wysoka temperatura spowodowała również odkształcenie asfaltu na fragmencie jezdni. Most jest wykonany ze stali, spawany i nitowany, ale ma też - pod środkową częścią - elementy drewniane - podesty techniczne, które pozwalają m.in. na wygłuszenie mostu. Znajdują się między nimi także instalacje ciepłownicza i gazowa - ta ostatnia została ze względów bezpieczeństwa odłączona. 

Podczas gaszenia pożaru strażacy pracowali zarówno od praskiej strony - od strony Wału Miedzeszyńskiego, jak i od lewego brzegu Wisły, od Czerniakowa. Na miejsce przyjechały jednostki gaśnicze oraz kilka innych jednostek pomocniczych wyposażonych m.in. w pompy dużej wydajności, skierowano na miejsce także trzy podnośniki i początkowo trzy łodzie.

Jak mówi Michał Konopka ze stołecznej straży pożarnej, to był bardzo trudny rodzaj pożaru, bo gdy strażacy ugasili ogień w jednym miejscu, nowe zarzewia ognia pojawiały się w kolejnych fragmentach.

Most Łazienkowski został wybudowany w l. 1971-1974 - jest częścią Trasy Łazienkowskiej. Konstrukcja mostu wykonana jest z nitowanych i spawanych elementów stalowych. Most ma 423 m. długości. Jego podpory wykonane są z żelbetu. W 1975 r. miał miejsce podobny pożar, rozpoczął się jednak od strony lewobrzeżnej Warszawy - również palił się pomost techniczny znajdujący się pod jezdnią, zniszczona została nawierzchnia trasy.