Już w najbliższy weekend w Limanowej rozpocznie się wielkie samochodowe ściganie. 87 zawodników z ośmiu krajów kontynentu przyjedzie zmierzyć się z jedną z najpiękniejszych i najszybszych tras w Europie - podjazdem pod Przełęcz Ostrą. VIII Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą będzie jednocześnie eliminacją mistrzostw Polski i mistrzostw Europy w samochodowych wyścigach górskich. 33 zakręty i najlepsi zawodnicy na kontynencie zapewnią wielkie emocje.

Wyścigi górskie według wielu fanów sportów samochodowych uważane są nawet za bardziej widowiskowe i interesujące od rajdów.

W rajdach nawet tych na najwyższym poziomie mamy trzy, cztery, czasami pięć klas samochodów. Natomiast tutaj jest wszystko, co kibice chcą zobaczyć. Są samochody historyczne, są samochody A-grupowe, N-grupowe, są formuły, czyli tak zwane single seatery, są samochody WRC. Dlatego uważam, że wyścigi górskie w ostatnich latach bardzo się rozwinęły i myślę, że największy plus i to, co powinno przyciągać kibiców to właśnie ta różnorodność samochodów i kierowców, którzy tutaj startują - mówi kierowca wyścigowy Radek Ćwięczek.

Najwięcej będzie, oczywiście, kierowców z Polski, zobaczymy też 10-ciu Czechów, 9 Włochów, 2 Austriaków. Serbię, Słowację, Francję i Szwajcarię reprezentować będzie po jednym zawodniku. W tym zdominowanym przez mężczyzn sporcie nieczęsto spotyka się kobiety; w Limanowej wystartują jednak aż trzy panie.

Na starcie pojawią się prawie wszyscy liderzy tegorocznych zmagań FIA EHC. Ciekawie zapowiada się pojedynek lidera (i zeszłorocznego Mistrza Europy) Włocha - Simone Faggioli  z jego rodakiem Christianem Merli - obaj mają tyle samo punktów. O punkty powalczy zajmujący, na razie, trzecie miejsce w CAT 2 Czech Vladimir Vitver.

Pojawią się: trzeci w CAT 2 2015 -  klasyfikacji aut wyścigowych - Czech Dan Michl i stały bywalec limanowskiej imprezy Włoch  Fausto Bormolini, wicemistrz kontynentu z 2014.

W bolidach zasiądą również polscy zawodnicy: Irena Steć, Robert Steć, Damian Borycki i Sebastian Fołta.

Kategorię 1 (auta turystyczne) reprezentować będą m.in. tegoroczny lider Nikola Milikovic (SRB), drugi w klasyfikacji Christian Schweiger (AUT), czwarty Lukas Vojacek (CZE). Wszyscy pojadą Mitsubishi Lancerami.

Na starcie w Starej Wsi pojawią się oczywiście także polscy kierowcy klasyfikowani w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Waldemar Kluza, Andrzej Szepniec i Igor Drotar ( Słowak startujący w GSMP) to liderzy klasyfikacji generalnej 2016. Rafał Serafinowicz i Krzysztof Dereń to czołówka grupy N.

W komplecie stawią się Mistrzowie i Wicemistrzowie Polski w klasyfikacji generalnej  2015: DUBAI, Andrzej Szepieniec i Tomasz Myszkier.

Pierwszych zawodników kibice będą mogli obejrzeć już w piątek, na parkingu przy Limanowskim Domu Kultury na badaniu kontrolnym o godz. 13.30. Badania Kontrolne aut wyścigowych rozpoczną  się tego samego dnia o godz. 18.30 w depo w Starej Wsi.

Wyścigom w Limanowej prawie zawsze towarzyszyła zmienna pogoda. Zdarzyły się nawet... opady śniegu (imprezę rozgrywano jesienią). Podobne prognozy są także w tym roku; w sobotę zapowiadane są lekkie opady  deszczu, spodziewać się można loterii z doborem właściwych opon, dopiero niedziela ma być słoneczna. Sobota: ok. 21 stopni i 5 mm opadów, niedziela 26 stopni, bezchmurnie.

Trasa ma długość 5493 metrów i zamontowano na niej 7500 metrów barier energochłonnych, podwójnych, co stawia nas w czołówce europejskiej. Zawodnik czuje się naprawdę bezpiecznie. Pierwsza część trasy jest bardzo techniczna, a druga bardzo szybka. Te dwa elementy sprawiają, że jest ciekawa i przyciąga najlepszych zawodników. Jest na niej jest 17 prawych i 18 lewych łuków. W drugiej części tych łuków jest wprawdzie mniej, ale tam są szybkie partie, gdzie najszybsze samochody osiągają 240 km na godzinę - mówi dyrektor zawodów Bogdan Pałka.

Zgodnie z sugestiami FIA, na trasie wyścigu zamontowanych zostanie dodatkowych 168 metrów barier zabezpieczających, na zakrętach pojawią się ochronne bale ze słomy. Jak podkreślają zawodnicy, limanowska trasa jest jedną z najlepiej zabezpieczonych w Europie.

Poprawi się także komfort kibicowania: samorządowcy ulepszają są alternatywne drogi dojazdowe do trasy i parkingów, gdzie na prywatnych terenach pomieści się ponad 300 samochodów.

Trasa wyścigu liczy 5493 metry (33 zakręty), jak na razie najszybciej pokonał ją w 2014 Miloš Benes (Osella FA 30), z czasem 2:03,101. 

Skrócony harmonogram zawodów:

Sobota 9.07

06.00 - 21.00 zamknięcie drogi ( trasy wyścigu)

09.00 1 podjazd treningowy GSMP 7 Runda

            Wolny podjazd treningowy 1 FIA EHC

11.30 2 podjazd treningowy GSMP 7 Runda

            1 podjazd treningowy FIA EHC

14.00 1 podjazd wyścigowy GSMP 7 Runda

            2 podjazd treningowy FIA EHC

Zaraz po 1 podjeździe wyścigowym  2 podjazd wyścigowy GSMP 7 Runda, wolny podjazd treningowy 2 FIA EHC

30 minut po zakończeniu podjazdów wyścigowych ceremonia otwarcia zawodów FIA EHC i  wręczenia nagród GSMP 7 Runda

Niedziela 10.07

07.00 - 21.00 zamknięcie drogi ( trasy wyścigu)

09.00 wolny podjazd treningowy 3 FIA EHC

11.30  1 podjazd wyścigowy FIA EHC, 1 podjazd wyścigowy GSMP 8 Runda

Zaraz po 1 podjeździe wyścigowym 2 podjazd wyścigowy FIA EHC, 2 podjazd wyścigowy GSMP 8 Runda,

45 minut po zakończeniu 2 podjazdów wyścigowych  CEREMNIA WRĘCZENIA NAGRÓD i zakończenia imprezy.

(az)