1 czerwca zamknięty dla ruchu zostanie ok. 175-metrowy wiadukt drogi wojewódzkiej nr 906 nad linią kolejową w Lublińcu, który do lutego 2025 r. ma zostać zastąpiony nowym obiektem – przekazał w środę generalny wykonawca inwestycji.

Wartą blisko 42 mln zł inwestycję Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach wspiera dotacja 30 mln zł z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Umowę na przebudowę wiaduktu, którym w Lublińcu przebiega ul. Powstańców Śląskich, podpisano 22 grudnia ub. roku. Wykonawcą jest firma Banimex. Umowny termin zakończenia robót to 22 lutego 2025 r.

Prace będą polegały na całkowitej rozbiórce istniejącego i budowie nowego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. W środę wykonawca poinformował o wprowadzeniu w związku z robotami czasowej organizacji ruchu - zgodnie z zatwierdzonym projektem oraz zatwierdzeniem marszałka woj. śląskiego - od 1 czerwca br., od godz. 8.30.

Od tego terminu odcinek drogi wojewódzkiej nr 906 (ul. Powstańców Śląskich) wraz ze starym wiaduktem nad torami PKP i ul. Nową/Plebiscytową w Lublińcu zostaną całkowicie wyłączone z użytkowania dla ruchu publicznego, w tym w szczególności dla ruchu samochodowego, rowerowego, pieszych, itp. - podał dyrektor kontraktu i kierownik budowy Łukasz Dzida z Banimeksu.

Równolegle, na czas zamknięcia ww. odcinka drogi i wiaduktu wprowadzone zostaną odpowiednio oznakowane objazdy dla pojazdów oraz uruchomiona zostanie tymczasowa komunikacja zastępcza dla pieszych. Zmieniona organizacja ruchu obowiązywać będzie na cały okres rozbiórki starego wiaduktu oraz budowy nowego obiektu (...) - dodał przedstawiciel wykonawcy.

Zadeklarował przekazanie informacji o terminie likwidacji czasowej organizacji ruchu wraz z wprowadzeniem docelowej (stałej) organizacji i otwarciem dla ruchu nowego wiaduktu z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem po zakończeniu robót oraz po odpowiednich postępowaniach formalno-prawnych.

Droga nr 906 prowadzi z Lublińca w kierunku m.in. Koszęcina. Wiadukt przebiega nad czynnymi liniami kolejowymi nr 61 (Kielce - Fosowskie) i nr 142 (Kalety - Wrocław Mikołajów), torami stacji Lubliniec oraz drogą gminną (ul. Nowa i ul. Plebiscytowa). Dodatkowo przez wiadukt przechodzi infrastruktura sieci teletechnicznych i elektroenergetycznej.

Jak wynika z informacji katowickiego ZDW, dotychczasowy wiadukt był w złym stanie technicznym. Jego dalsza eksploatacja mogłaby spowodować wystąpienie sytuacji awaryjnych, powodujących konieczność nagłego zamknięcia. Z uwagi na degradację konstrukcji z lat 70. ub. wieku, zdecydowano o rozbiórce i budowie nowego obiektu.

Nowy wiadukt zaprojektowano w śladzie istniejącej drogi jako obiekt pięcioprzęsłowy o długości całkowitej 174,9 m. Jezdnia, o dwóch pasach ruchu, będzie miała szerokość 7,8 m. Zaprojektowano też obustronne chodniki o szerokości 3,1 m każdy.

Zaprojektowany wiadukt nie spowoduje zmiany układu komunikacyjnego (torowego i drogowego) poniżej. Obiekt zostanie wyposażony w odwodnienie podłączone do istniejącej kanalizacji drogowej oraz niezbędne urządzenia bezpieczeństwa ruchu.

Wyremontowane zostaną schody między chodnikami na poziomie wiaduktu i pod nim, przebudowane mają być też sieci teletechniczne i elektroenergetyczne, w tym oświetlenie. Uporządkowane mają być elementy telekomunikacyjnej infrastruktury kolejowej.

W przetargu wpłynęło osiem ofert z cenami od 41,9 mln zł brutto do 52,4 mln zł brutto. Wybrano najtańszą ofertę będzińskiego Banimeksu. Dotacja z Programu Inwestycji Strategicznych zapewnia 30 mln zł, a pozostałą część kosztów pokrywa samorząd woj. śląskiego.

Lubliniec oczekuje na jeszcze jedną inwestycję związaną z infrastrukturą drogową i przebiegającymi przez to miasto liniami kolejowymi nr 61 i 142. W ub. roku podpisano list intencyjny dotyczący współpracy kolei i samorządu w przygotowaniu budowy nowego wiaduktu w miejsce dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Częstochowskiej.

List intencyjny władz Lublińca i PKP Polskich Linii Kolejowych ws. inwestycji, oszacowanej wówczas wstępnie na ok. 80 mln zł, zakłada sporządzenie w ciągu dwóch lat dokumentacji technicznej przedsięwzięcia, a także przygotowań do uzyskania wszelkich niezbędnych zgód i pozwoleń oraz realizacji robót budowlanych. Perspektywę realizacji określono na 2027 r.