​Przebudowywany, opuszczony wcześniej budynek głównego dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej (Śląskie) zostanie otwarty dla podróżnych przez spółkę PKP SA latem 2023 r. - poinformował prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak.

Moment, w którym w oczekiwaniu na pociąg przysiądziemy w dworcowej poczekalni i bilety kupimy w kasie na dworcu, jest coraz bliższy. Wewnątrz budynku trwają prace wykończeniowe w przestrzeniach, które będą ogólnodostępne. Finiszują także prace przy budowie tzw. poczekalni letniej połączonej z wiatą rowerową - napisał na swoim facebookowym profilu Bazylak.

Jak zapowiedział, przed budynkiem zostanie niebawem ułożona nawierzchnia, a w otoczeniu dworca pojawi się mała architektura. Trwa także montaż iluminacji elewacji i monitoringu.

Od Bartłomieja Sarny z PKP SA otrzymaliśmy informację, że zakończenie inwestycji i otwarcie dworca nastąpi latem. Konkretną datę dostaniemy po zakończeniu wszystkich odbiorów - wyjaśnił Bazylak. Pierwotnie spółka zapowiadała zakończenie prac, które wpisują się w większą inwestycję komunikacyjną lokalnego samorządu, w pierwszej połowie 2023 r.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu tamtejszy samorząd rozpoczął program "Promowanie zielonej mobilności..." zakładający budowę oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.

Pochodzący z 1888 r. dworzec na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej przechodzi metamorfozę z poszanowaniem jego historycznego charakteru. Przede wszystkim przywrócona zostanie w nim obsługa podróżnych.

Zamknięty w poprzednich latach budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w poprzednich latach, oddalonego o ok. 30 km, pochodzącego z lat 80. XIX wieku budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Ogłaszając przetarg dot. dąbrowskiego dworca na tej samej trasie, PKP SA zapowiadały kompletną renowację budynku i jego otoczenia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna z Poznania. Wykonawcą jest spółka Berger Bau Polska. Łączny koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to 15,62 mln zł brutto.

Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych dąbrowski program "Promowania zielonej mobilności..." zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowaną przez spółkę Tramwaje Śląskie.