Biegnąca od Czerwonki pod Olsztynem do Ełku linia kolejowa nr 223 zostanie zmodernizowana, dzięki czemu przywrócony zostanie ruch pociągów m.in. do Mrągowa czy Mikołajek. Remont trasy jest możliwy dzięki aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego - poinformowało w środę Ministerstwo Infrastruktury.

Rada Ministrów przyjęła w środę aktualizację Krajowego Programu Kolejowego (KPK), co - jak poinformował resort infrastruktury - otworzyło drogę do realizacji kolejnych inwestycji w szlaki kolejowe na terenie całego kraju. Wśród linii, które zostaną objęte pracami, jest prowadząca przez "serce Mazur" linia kolejowa nr 223 - wskazano.

Jak podkreślił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel, obecnie w Polsce toczą się największe w historii inwestycje kolejowe: w linie kolejowe, stacje, dworce, tabor.

Odtwarzamy zlikwidowane przed laty połączenia i linie kolejowe, realizując te zadania w ramach wielu programów, takich jak Krajowy Program Kolejowy czy Kolej Plus. Skuteczna odbudowa pozycji i prestiżu polskiej kolei, z jaką mamy do czynienia w Polsce od ośmiu lat, jest też dowodem na walkę rządu z wykluczeniem komunikacyjnym w każdym regionie kraju - ocenił wiceminister Bittel, cytowany w komunikacie resortu.

Aktualizacja KPK zakłada m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 223. To obecnie nieużytkowany szlak kolejowy biegnący od Czerwonki w powiecie olsztyńskim, przez Mrągowo, Mikołajki i Orzysz, do Ełku. Trasa przebiegająca najbliżej jeziora Śniardwy nazywana jest linią wiodącą przez serce Mazur.

Inwestycja będzie miała na celu przywrócenie przejezdności linii kolejowej na całej jej długości, tak aby umożliwić wznowienie przewozów pasażerskich. W ramach projektu odbudowana zostanie infrastruktura pasażerska, która będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Realizacja projektu pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich m.in. do Mrągowa, Mikołajek czy Orzysza - wskazało MI.

Przywrócenie do ruchu linii 223 oznaczać będzie, że Olsztyn i Ełk będą połączone już nie dwiema, a trzema liniami kolejowymi. Pozostałe dwie to linia nr 219 przebiegająca przez Szczytno i Pisz oraz linia nr 353 przez Korsze i Giżycko.

Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu.