Wiosną ruszy modernizacja drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad podpisała dziś umowę z wykonawcą. Inwestycja obejmie ponad 4 kilometry tej trasy, ma kosztować ponad 217 mln złotych i zakończyć się we wrześniu 2027 roku.

Droga krajowa numer 94 to jedna z bardziej obciążonych tras. Przecina Małopolskę od granicy województwa śląskiego do granicy województwa podkarpackiego, stanowiąc alternatywę dla autostrady A4. Tylko przez odcinek w Olkuszu przejeżdża średnio około 30 tys. samochodów na dobę. Podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest niekwestionowanym priorytetem. Taki też będzie najważniejszy efekt podpisanej dzisiaj umowy. Ufam, że realizacja przebiegnie sprawnie - mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Wojewoda wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na "94" w Olkuszu w lipcu 2023 r. Proces wyłonienia wykonawcy był długi. Pierwotny wybór po decyzji Krajowej Izby Odwoławczej został unieważniony. W drugim przetargu wybrano konsorcjum firm: NDI (lider), NDI SOPOT, Masfalt i Drogomex.

Inwestycja obejmie 4,4 km trasy. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską.

Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Przebudowanych zostanie także sześć skrzyżowań:

  • z ul. Gwarków i ul. Wspólną, 
  • z ul. Kruszcową, ul. Długą i ul. Spółdzielczą (rondo turbinowe), 
  • z ul. Mickiewicza i ul. 20 Straconych, 
  • z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki (skrzyżowanie dwupoziomowe), 
  • z ul. Wiejską i ul. Słowackiego, 
  • z ul. Wyszyńskiego i ul. Rataja. 

Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.  

Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś. 

Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie "O" powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa.

Poza jezdnią trasy głównej zostaną również wykonane prace, które poprawią bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. Zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie. Przebudowane zostaną również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej.