PKP Polskie Linie Kolejowe oddały w piątek do eksploatacji drugi tor kolejowy na modernizowanej linii średnicowej przebiegającej przez centrum Krakowa. Dzięki temu od niedzieli pociągi pojadą po dwóch torach pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów.
Kończąca się przebudowa odcinka trasy średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice stanowiącego fragment linii kolejowej E30 jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. Wartość projektu to ponad 1,2 mld zł.
Jak podkreślił w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas przejazdu nowym torem, jest to ważne wydarzenie nie tylko dla transportu kolejowego w Krakowie, ale także dla całego szlaku E30 wiodącego od granicy zachodniej do Przemyśla.
Nowy tor prowadzony jest nowoczesnymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Wisłę pociągi pokonają nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.
Dzięki tej inwestycji (...) przejazd pociągiem przez Kraków będzie przejazdem bezpiecznym, krótszym w czasie i przewidywalnym - wskazał Adamczyk.
Według niego przebudowa linii średnicowej pozwoli zmienić i zorganizować na nowo kolejowy transport aglomeracyjny w stolicy Małopolski. To ma niebagatelne znaczenie wobec obecnego zatłoczenia miasta samochodami. Czysty transport kolejowy to nasza przyszłość i mam nadzieję, że te nasze wszystkie starania przyniosą efekty - mówił szef resortu infrastruktury.
Efektem uruchomienie drugiego toru - zaznaczył Adamczyk - będą dodatkowe połączenia aglomeracyjne Krakowa ze Skawiną i Wieliczką, oraz sprawniejsza obsługa pociągów dalekobieżnych. Więcej będzie także odjazdów ze stacji Kraków Główny. Według niego cała inwestycja związana z przebudową linii średnicowej powinna być gotowa w czerwcu przyszłego roku.
Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe poinformował, że dzięki oddaniu do użytku drugiego toru od niedzieli pojedzie tą trasą 50 pociągów więcej, głównie składów aglomeracyjnych. Za rok tych pociągów będzie kolejne kilkadziesiąt więcej - zapowiedział prezes PLK i ocenił, że inwestycja jest już zrealizowana w ok. 80 proc.
Dziś otwieramy drugi most kolejowy nad Wisłą. A budowa trzeciej przeprawy, na której znajdzie się miejsce nie tylko dla pociągów, ale również dla pieszych i rowerzystów, jest już bardzo zaawansowana. Przed nami ostatnia prosta tej ważnej inwestycji. W ciągu najbliższego roku skończymy prace, otworzymy nowy przystanek w centrum miasta, a pociągi będą mogły kursować przez Kraków czterema torami z prędkością 100 km/h - poinformował Merchel.
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory "boczne" będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Według PLK takie rozwiązanie ułatwi prowadzenie ruchu i da możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.
Dobiegające końca prace modernizacyjne linii średnicowej polegają na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego wcześniej przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. Powstaje jeszcze jeden nowy most na Wiśle, a także przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień.
W sumie PLK przebudowują odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1,2 mld zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę" wynosi 194,9 mln euro.