Idziesz na zakupy? Powinieneś wiedzieć, że geny w znacznym stopniu decydują o tym, na co wydasz pieniądze. Badania psychologów z University of Florida i Stanford University pokazały, że w zaskakująco wielu przypadkach, nasze skłonności do pewnych dóbr i produktów są dziedziczne.

Jak pisze czasopismo "Journal of Consumer Research", naukowcy z Florydy i Kalifornii prowadzili badania ankietowe wśród bliźniąt jedno i dwujajowych. U tych pierwszych, dysponujących identycznym materiałem genetycznym, zauważyli całą serię podobieństw, dotyczących sposobu podejmowania zakupowych decyzji. Dotyczyły one na przykład skłonności do wyboru zysków mniejszych, ale pewnych zamiast zdawania się na los szczęścia, preferowania bezpiecznych decyzji kosztem eksperymentów lub odwrotnie, koncentrowania się wreszcie na tym, co potrzebne, zamiast na tym co sprawia najwięcej przyjemności.

Wszystkie te psychologiczne uwarunkowania przekładają się potem na decyzje w salonach, czy przy kasie. Jak zaobserwowano, czynnik dziedziczny ma bardzo duże znaczenie przy zakupach tak różnorodnych towarów, jak czekolada, musztarda, samochody hybrydowe, płyty z filmami science-fiction i... muzyką jazzową. Nie zaobserwowano natomiast, by miało jakiś związek z naszymi genami to, czy lubimy mieć duży, czy ograniczony wybór towarów. Podobno zupełnie nie dziedziczymy też upodobania do keczupu, czy skłonności do ozdabiania się tatuażami.