Międzynarodowa grupa naukowców odkryła, dlaczego ludzie tak bardzo różnią się między sobą wzrostem. Prawda okazała się bardziej skomplikowana, niż oczekiwano. Wiadomo już na pewno, że nie można naszego wzrostu wiązać z działaniem jednego lub małej grupy genów. Jak pisze w najnowszym numerze czasopismo "Nature", wyniki tych badań to bardzo dobry sygnał dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o strukturze ludzkiego genomu.

Międzynarodowy zespół badaczy zidentyfikował setki wariantów genetycznych, które są odpowiedzialne za nasz wzrost. Zlokalizowane są w 180 miejscach ludzkiego genomu. Dzięki temu odkryciu wiadomo, że proces dziedziczenia rozmiarów ciała, plasujący nas w rubryce "niski" lub "wysoki", przebiega w bardzo złożony sposób i nie sposób obarczyć odpowiedzialnością pojedynczego genu.

Co ważne, po raz pierwszy udało sie skoordynowac wysiłki tak wielu konkurujacych ze sobą na codzień ośrodków naukowych. To dobrze wróży dalszym pracom nad rozszyfrowywaniem tajemnic naszego genomu. Jeśli nawet ogłoszone teraz odkrycia nie sprawią, że urośniemy o tych kilka brakujących nam do szczęścia centymetrów, z pewnością urośnie nasza wiedza i to nie tylko na temat tego konkretnego z naszych rozmiarów.