Od 1 lipca w Norwegii obowiązuje minimalna płaca dla zagranicznych kierowców ciężarówek i autobusów. Przepis został wprowadzony pod naciskiem związków zawodowych walczących z konkurencją, jaką stanowią m.in. polscy przewoźnicy. Podobnych regulacji jak w Norwegii domagają się także szwedzkie związki zawodowe.

Minimalna stawka za godzinę pracy zawodowego kierowcy na terenie Norwegii została ustalona na poziomie 158,32 koron norweskich (ok. 75 zł). Do tego przysługuje dieta w wysokości 307 koron (ok. 147 zł) za dobę.

Niemcy: Jest pozew kierowców przeciwko płacy minimalnej

Spedytorzy z Polski, Węgier i Austrii zaskarżyli w Federalnym Trybunale Konstytucyjnym przepisy ustawy zobowiązującej firmy zagraniczne do wypłacania płacy minimalnej kierowcom przejeżdżającym tranzytem przez Niemcy. Trybunał w Karlsruhe potwierdził wpłynięcie pozwu. czytaj więcej

Płaca minimalna pozwoli nam wyeliminować dumping socjalny oraz kryminalne zachowania na norweskich drogach - twierdzi Bjoern Sandnes, rzecznik związku branży transportowej Norsk Transportarbeiderforbund.

W Norwegii kierowcy z Europy Wschodniej są postrzegani jako ci, którzy częściej łamią przepisy ruchu drogowego oraz powodują wypadki na trudnych górskich trasach, zwłaszcza zimą.

Nowe regulacje dotyczą zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusów.

Według Patryka Szymańskiego, wiceprezesa Scandinavian Express, firmy transportowej z Gdańska, działającej m.in. w Norwegii, wprowadzenie płacy minimalnej budzi wiele wątpliwości wśród polskich przewoźników. Nowe przepisy znacząco podnoszą koszty realizacji usług transportowych na terenie Norwegii. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że zmiany wprowadzane są przez administrację norweską w pośpiechu i bez jednoznacznych interpretacji odnośnie do ich stosowania - twierdzi Szymański.

Urzędem odpowiedzialnym za kontrole jest norweska Państwowa Inspekcja Pracy (Arbeidstilsynet). Tamtejsze związki zawodowe mają nadzieję, że także zlecający usługi przewozowe będą zwracać uwagę, czy firma wypłaca minimalne stawki.

Informację na temat nowych regulacji zamieściła na swojej stronie internetowej polska ambasada w Norwegii. Podobnych regulacji jak w Norwegii domagają się także szwedzkie związki zawodowe. Na początku czerwca w mieście Oerebro w środkowej Szwecji 120 kierowców zablokowało drogę, aby zaprotestować przeciwko nieuczciwej ich zdaniem konkurencji ze strony kolegów z zagranicy. 

(dp)