"Bezpieczny Przejazd" to kampania społeczna, którą od 2005 roku prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Główny cel projektu stanowi zwiększenie świadomości społeczeństwa w kwestii zagrożeń związanych z przekraczaniem torów na przejazdach kolejowo-drogowych i sąsiadujących z nimi obszarami. Dzięki działaniom podejmowanym w ramach kampanii liczba wypadków w tego typu miejscach stale maleje. Niebezpieczne sytuacje wciąż jednak się zdarzają, powodując rocznie śmierć kilkudziesięciu osób. W latach 2021 i 2022 na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach w poziomie szyn zginęły po 43 osoby.

Ewolucja kampanii

Choć główny cel "Bezpiecznego Przejazdu" pozostaje ten sam, zmianie uległy akcenty, na które kampania kładzie nacisk. Przez pierwsze 10 lat projekt koncentrował się na prezentacji tragicznych skutków zderzenia z pociągiem, poprzez spoty telewizyjne i radiowe, działania edukacyjne dedykowane dzieciom czy symulacje kolizji. W 2015 roku "Bezpieczny Przejazd" zaczął skupiać się na edukacji uczestników ruchu drogowego i kształtowaniu wśród nich bezpiecznych zachowań na przejazdach kolejowo-drogowych. 

Rok 2019 był kolejnym przełomowym rokiem dla kampanii. Jej głównymi odbiorcami stały się wówczas kobiety, które otrzymały tytuły Ambasadorek Bezpieczeństwa. Wszak to właśnie matki, żony, córki czy siostry są najczęściej głosem rozsądku w sytuacjach noszących znamiona potencjalnie niebezpiecznych. "Bezpieczny Przejazd" dał im głos i przekonał je, że nie tylko mają prawo, ale wręcz obowiązek zwracać swoim najbliższym uwagę na ich niebezpieczne zachowania.

Najnowsza edycja "Bezpiecznego Przejazdu" kontynuuje działania rozpoczęte w 2019 roku. Ambasadorki Bezpieczeństwa nie są już jednak same. Do ich grona dołączyli uświadomione przez nie dzieci i mężczyźni. Dzięki opanowaniu kilku prostych zasad bezpieczeństwa i stosowaniu ich na przejazdach kolejowo-drogowych Ambasadorką lub Ambasadorem Bezpieczeństwa możesz zostać również Ty. Nie zapomnij jednak o przekazaniu dalej wiedzy, którą udało Ci się zdobyć.

Owoce tegorocznej edycji kampanii

W ramach tegorocznej edycji "Bezpiecznego Przejazdu" powstał spot pt. "Motywacje". Produkcja pokazuje, że każdy z nas - niezależnie od tego, czy jest rodzicem, babcią lub dzieckiem - posiada bardzo ważne powody ku temu, aby znać zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Właściwie najważniejsze powody - są nimi przecież nasi najbliżsi, czyli osoby, których bezpieczeństwo stanowi dla nas najwyższy priorytet i najważniejszą wartość. Z pełną, trwającą 60 sekund, wersją spotu "Motywacje", zapoznasz się poniżej.

W ramach bieżącej odsłony projektu prowadzony jest również szereg innych działań - wśród nich znajdują się m.in. akcja "Bezpieczny piątek" czy warsztaty, które odbywają się w różnych miejscach, na przykład szkołach i ośrodkach szkolenia kierowców. Tegoroczny "Bezpieczny Przejazd" to także produkcja licznych materiałów dla dzieci w postaci filmów animowanych, zeszytów ćwiczeń, quizów i kolorowanek.