„Informujemy, że twoje konto przechodzi proces aktywacji nowych zabezpieczeń. W celu jego ukończenia prosimy o jak najszybsze zalogowanie, klikając w link poniżej” – takiego e-maila otrzymało tysiące Polaków. Nadawca listu prosi o podanie numeru konta i hasła. Słuchacze RMF FM informują także o fałszywych kartkach internetowych z życzeniami.

Klikając na link, wchodzimy na stronę, która jest łudząco podobna do oficjalnej strony banku. Czujność zachowała jednak reporterka RMF FM, mimo że oszuści zadbali o wiele szczegółów, aby uwiarygodnić treść dokumentu. Podano nawet numer infolinii, na który można zadzwonić, jeśli ma się jakiekolwiek wątpliwości.

Barbara Zielińska zadzwoniła na podany numer telefonu i – jak się okazało – dodzwoniła się do prawdziwego banku. Ta informacja jest tutaj podana w ten sposób, żeby ją uwiarygodnić. (…) Proszę nie wprowadzać żadnych danych. Bank nigdy nie prosi o przekazywanie jakichkolwiek danych poufnych drogą mailową - powiedziała konsultantka Inteligo. Bank sprawdza obecnie, jak doszło do wycieku adresów e-mailowych właścicieli kont.

Słuchacze RMF FM informują także o podejrzanych świątecznych kartkach. Internetowe kartki są rzekomo wysłane z oficjalnego serwisu jednego z polskich portali. Jednak link prowadzi do spreparowanej strony, a po otworzeniu kartki instaluje się na naszym komputerze wrogi trojan.

Jak się ustrzec przed zarażeniem? Na dwa sposoby. Po pierwsze, profilaktyka. Instalujmy program antywirusowy. Po drugie, zasada zaufanego zaufania. Kartka z portalu to jednak kartka od obcej osoby. Te kartki zamiast ukośnika po PL mają kropkę lub myślnik - mówi Łukasz Grochal, informatyk RMF FM.