Rozpoczęło się drążenie tunelu na zakopiance, pod Małym Luboniem. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce. Koszt inwestycji to niemal miliard zł.

Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 roku /Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad /

Dwukomorowy tunel na drodze klasy S będzie miał 2,06 km długości. Powstanie pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała pod górą Mały Luboń.

Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska będzie się składał z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu: wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana przy pomocy gwoździ i kotew - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 roku.

(mpw)