Podczas gdy dyskusja o fotoradarach staje się nieznośna, RMF FM ujawnia: 1/3 dróg krajowych to czarne, niebezpieczne odcinki - wynika z najnowszego raportu EuroRAP. To międzynarodowe badanie bezpieczeństwa na drogach. Za jego "polską" część odpowiadają Polski Związek Motorowy i Politechnika Gdańska.

Najgorzej jest w województwie lubelskim. Czarne odcinki, czyli fragmenty tras, na których dochodzi do największej liczby poważnych wypadków, stanowią - uwaga - prawie 70 procent wszystkich dróg krajowych. Pozostałe odcinki są czerwone, czyli również bardzo niebezpieczne. Naukowcy, przygotowując badanie, analizowali 2009, 2010 i 2011 rok.

Dla porównania, drugie miejsce na tej czarnej drogowej liście województw zajmują ex aequo Małopolska i Podkarpacie. Niebezpieczne odcinki stanowią tam prawie 60 procent całej infrastruktury drogowej. Gdy jednak dodamy do tego wspomniane czerwone odcinki, okaże się, że niebezpiecznych jest odpowiednio 86 procent i 83 procent dróg. W ogólnym zestawieniu źle wygląda też infrastruktura w Świętokrzyskiem - czarne i czerwone odcinki stanowią 89 procent wszystkich tras.

Najbezpieczniej możemy się zaś czuć podróżując po Śląsku, Wielkopolsce i województwie lubuskim.

Największy procentowy udział "zielonych", czyli najbardziej bezpiecznych odcinków, występuje w województwach: lubuskim (12 proc.), wielkopolskim (11 proc.) i śląskim (9 proc.). Do grona bezpiecznych zalicza się również odcinki żółte. Infrastruktura co najmniej dobrze prezentuje się w województwach: śląskim (40 proc.), pomorskim (25 proc.) i wielkopolskim (21 proc.).

Choć w skali kraju jest lepiej niż w poprzednich latach, to i tak zastrzeżeń nie budzi zaledwie 1/7 dróg krajowych. To o 9 procent więcej niż w latach 2005-2007. Czarnych odcinków, czyli odcinków najwyższego ryzyka, jest w porównaniu do tego samego okresu aż o 4,5 tys. km mniej.

W ciągu analizowanych trzech lat w Polsce doszło do 10 tys. wypadków, w których zginęło prawie 4,5 tys. ludzi, a 8,5 tys. trafiło do szpitali.

Jak wynika z raportu, w Polsce jest 13 krytycznych drogowych odcinków. Najwięcej w województwie lubelskim.

Najgorszym odcinkiem drogowym w Polsce jest niespełna 11-kilometrowy fragment DK 35 pomiędzy Wałbrzychem a Świebodzicami. W ciągu trzech lat doszło tam do 49 poważnych wypadków.

Numer dwa na czarnej drogowej liście to 20-kilometrowy fragment krajowej "2" Warszawa - Mińsk Mazowiecki. Odnotowano tam aż 52 poważne wypadki.

Przedłużenie tego fragmentu - Mińsk Kałuszyn, również w ciągu krajowej dwójki - także znalazło się na liście odcinków krytycznych. Na tym 24-kilometrowym odcinku doszło do 42 bardzo poważnych wypadków.

Najbardziej bezpieczne drogi w Polsce to autostrady. Wśród nich na czele A1 i A2.