We wtorek po południu zapadła decyzja, że władze Krakowa nie wprowadzą w środę darmowej komunikacji miejskiej dla kierowców. Normy zanieczyszczenia powietrza przekroczone były nawet pięciokrotnie. Po południu wyliczono jednak średnią i okazało się, że zanieczyszczenie spadło.

We wtorek po południu zapadła decyzja, że władze Krakowa nie wprowadzą w środę darmowej komunikacji miejskiej dla kierowców. Normy zanieczyszczenia powietrza przekroczone były nawet pięciokrotnie. Po południu wyliczono jednak średnią i okazało się, że zanieczyszczenie spadło.
Smog w Krakowie /Przemek Błaszczyk /RMF MAXX

Pył PM10 to mieszanina zawieszonych w powietrzu cząstek substancji organicznych i nieorganicznych, które mają średnicę mniejszą niż 10 mikrometrów (µg) i mogą wnikać do płuc. Dopuszczalna norma dobowa to 50 µg/m3.

Bezpłatna komunikacja miejska jest wprowadzana, gdy średni poziom stężenia pyłu zawieszonego PM10, na wszystkich stacjach pomiarowych WIOŚ zlokalizowanych na obszarze Krakowa, przekracza 150 µg/m3 lub też 200 µg/m3 na jednej stacji pomiarowej w Krakowie.

Średnie stężenie pyłów PM 10 dla poziomu 150 µg/m3 jest liczone wg wartości pomiarów z 16 godzin danej doby, zanotowanych na wszystkich stacjach pomiarowych WIOŚ zlokalizowanych w naszym mieście.

W przypadku gdy średnie stężenie z 16 godzin oscyluje wokół poziomu progowego dopuszcza się, przy podejmowaniu decyzji, możliwość użycia średniej 18 godzinnej z danej doby.