Od piątkowego wieczora do sobotniego popołudnia niedostępny będzie profil zaufany. Jak przekazał, Centralny Ośrodek Informatyki, powodem są "zaplanowane prace rozwojowe".

Przerwa w dostępie do Profilu zaufanego rozpocznie się w piątek o godz. 20. Według planów, ma się zakończyć w sobotę o 16. 

Nie wiadomo, na czym dokładnie mają polegać "zaplanowane prace rozwojowe". 

Profil zaufany umożliwia potwierdzanie tożsamości w internecie i podpisywanie dokumentów podpisem elektronicznym. Można się dzięki niemu logować do takich systemów informatycznych administracji publicznej jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy, mObywatel itd.

Centrum e-Zdrowia poinformowało, że w czasie, gdy profil zaufany będzie niedostępny, logowanie do usług związanych z ochroną zdrowia będzie nadal możliwe poprzez mojeID w banku, aplikację mObywatel i e-dowód. "Podpisywanie dokumentów (np. e-recept) będzie nadal możliwe za pomocą certyfikatu ZUS (e-ZLA)" - dodało CeZ.

Instrukcje, jak zalogować się do e-usług w ochronie zdrowia w trakcie przerwy serwisowej profilu zaufanego, można znaleźć tutaj. 

Profil zaufany: Najważniejsze informacje

Profil zaufany można założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. By to zrobić, należy wypełnić formularz w systemie bankowości elektronicznej banku, z którego usług korzystamy. Operację należy potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Na podany adres mailowy zostanie przesłane potwierdzenie założenia konta.

Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie jest wysyłany przez internet, kiedy rejestrowane jest konto. Natomiast dane trzeba potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą).