Ponad 300 milionów miesięcznie wydają polskie dzieci - takie dane podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwracając jednocześnie uwagę na obowiązujące prawo. Wyliczenia te dotyczą niemal 6 milionów dzieci i młodzieży w wieku 7-18 lat.

Urząd poinformował, że dzieci i młodzież są szczególnie narażone na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł rynku, co wykorzystują nieuczciwi sprzedawcy.

Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których kupują produkt wadliwy

lub niezgodny z umową. Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK wynika, że niemal 60 proc. młodych uczestników rynku miało takie doświadczenie.

Dzieci poniżej 13 roku życia, zgodnie z Kodeksem cywilnym, nie powinny zawierać żadnych umów, w tym dokonywać zakupów. Dlatego w przypadku bardziej wartościowych rzeczy, takich jak telefon komórkowych - dziecko powinno uzyskać zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na zakup. W przeciwnym wypadku można żądać rozwiązania umowy i zwrotu pieniędzy.