Najwyższa Izba Kontroli rozpoczęła kontrolę dostępności usług pocztowych. Izba chce sprawdzić, jak pracuje Poczta Polska za pomocą zamieszczonej na swojej stronie internetowej ankiety.

Rzecznik NIK Paweł Biedziak poinformował, że kontrolerzy sprawdzą, czy placówki pocztowe wywiązują się z obowiązku dostarczania przesyłek listowych i paczek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż pięć dni w tygodniu.

Jak dodał, poprzednia kontrola Izby wykazała, że dostęp do usług świadczonych przez Pocztę Polską S.A. był ograniczony - jedynie 20 urzędów pocztowych w kraju prowadziło działalność przez całą dobę, większość była czynna w godz. 8-18, a na wsi do 15.

NIK chce sprawdzić, czy na poczcie są mniejsze kolejki i czy klienci zbyt długo nie czekają na usługi. Jednym z głównych problemów Poczty Polskiej był fakt, że listonosze zbyt często, zamiast dostarczać paczki i listy polecone, pozostawiali w skrzynkach awiza. Taka praktyka przerzucania ciężaru odbioru przesyłek na klientów i pracowników placówek pocztowych, powodowała wydłużenie kolejek i czasu obsługi - twierdzi Izba.

Na stronie NIK znajduje się anonimowa ankieta dla klientów poczty; można ją wypełniać do 31 grudnia. Izba pyta w niej m.in. o zadowolenie z poziomu świadczenia usług pocztowych, o terminowość dostarczania przesyłek, godziny pracy oddziałów pocztowych, pracę listonosza i ceny usług. Opinie klientów Poczty Polskiej będą pomocne przy formułowaniu zaleceń pokontrolnych NIK.

(abs)