Od poniedziałku 24 stycznia plac Szewczyka w ścisłym centrum Katowic zostanie zamknięty dla ruchu. Wyłączone z użytku zostaną też pobliskie ulice: Słowackiego, Dworcowa i Młyńska. Powodem są trwające prace przy przebudowie katowickiego dworca PKP.

Trwające od kilku tygodni roboty, w ramach których m.in. wyburzana jest stara hala dworca kolejowego, wchodzą w kolejną fazę - tłumaczył dziś inwestor. Po zakończeniu rozbiórki hali rozpoczęto demontaż parteru oraz fundamentów budynku. Teraz zacznie się segregacja i wywożenie gruzu z terenu budowy.

Transport będzie odbywać się ulicami Dworcową i Słowackiego, przez pl. Wolności do ul. Sądowej, nie powodując przy tym utrudnień w regularnym ruchu pojazdów. Ten etap przebudowy potrwa co najmniej do końca lutego - poinformował w środę dyrektor ds. inwestycji firmy Neinver Polska, Rafał Elżanowski.

Także w poniedziałek, 24 stycznia, wyłączone z użytku zostaną ulice Słowackiego, Dworcowa i Młyńska. Po zamknięciu rozpocznie się ich modernizacja. Możliwy będzie dojazd wyłącznie do prywatnych posesji. Prace potrwają równolegle z budową nowej hali dworca i zakończą się w drugim kwartale 2012 roku.

Natomiast przy ulicy 3 Maja (głównej ulicy handlowej w centrum miasta) trwają przygotowania do wykonywania wykopu i budowy tzw. ściany szczelinowej, czyli stałego elementu konstrukcji nowego kompleksu budynków. Będzie to ściana zewnętrznych kondygnacji podziemnych powstającego w pobliżu nowego dworca obiektu.

Żeby rozładować korki w śródmieściu, obecnie poszerzana jest ulica Sądowa, za ulicą Matejki. Po jej poszerzeniu ruch samochodów ciężarowych odbywać się będzie nowo powstałym odcinkiem ulicy. W najbliższych dniach rozpocznie się również przebudowa sygnalizacji świetlnych przy ulicach: Sądowej, Geppert-Mayer, 3 maja i Słowackiego. Powstanie także nowa sygnalizacja dla pieszych na ul. Mikołowskiej, na wysokości ul. Andrzeja. Ma to złagodzić utrudnienia, wynikające z prowadzonych robót.

Informacje odnośnie postępu prac na budowie można uzyskać tutaj. Informacji o zmianach w komunikacji miejskiej udziela organizator komunikacji w aglomeracji katowickiej na swojej stronie internetowej .

Do jesieni na placu Szewczyka mieścił się główny katowicki dworzec autobusowy. Potem plac częściowo zamknięto. Od połowy grudnia ruch samochodowy na placu Szewczyka był jednokierunkowy, a plac został definitywnie zamknięty dla pieszych. Rozpoczął się demontaż prowadzącej do dworca estakady, a potem samej hali dworca. Obsługę pasażerów kolei już od kilku tygodni pełni dworzec tymczasowy, zlokalizowany na tyłach głównej hali.

W związku z trwającymi w centrum miasta pracami zmieniły się trasy ok. 40 linii autobusowych. Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, teraz kończy i zaczyna bieg przed torami. Ułatwieniem dla mieszkańców, jeżdżących po centrum i udających się w stronę dużego osiedla Paderewskiego mają być przekraczające tory nowe linie autobusowe 900 i 910.

Ponadto do ścisłego centrum miasta, m.in. na rynek, wpuszczono taksówki oraz ustawiono dla nich nowe postoje - w miejsce dworcowych. Zwiększyła się też częstotliwość kursowania niektórych linii tramwajowych.