Na początku wiosny tradycyjnie rosną kolejki do serwisów wymiany opon. Wulkanizatorzy podkreślają, że na oponach nie powinniśmy oszczędzać, bo mają one duży wpływ na bezpieczeństwo. Dobra opona jest przede wszystkim markowa i nieużywana. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć?

Kupując opony powinniśmy przede wszystkim wybierać spośród nowych modeli. Specjaliści podkreślają, że opona używana to duże ryzyko. Nic nie wiemy o historii tej opony, czy była naprawiana, czy może powypadkowa. Taka opona może pęknąć w czasie jazdy - powiedział naszemu reporterowi Krzysztof Fic, właściciel jednego z serwisów wymiany opon w Olsztynie. Jeżeli już chcemy, aby opona kosztowała mniej, to zamiast używanych, lepiej wybrać tzw. "nalewki", czyli opony bieżnikowane. W tym przypadku możemy dostać od producenta nawet roczną gwarancję na takie opony.

Jak wybrać dobrą oponę? Jeżeli nie czujemy się na siłach i mamy za małą wiedzę na ten temat to lepiej zapytać specjalistów. Sami, mając upatrzony konkretny model, możemy poszukać opinii innych użytkowników w sieci. To dam nam już obraz, czy opona sprawdziła się w naszym modelu samochodu. 

"Nie sztuką jest samochód rozpędzić, sztuką jest zatrzymać"


Dlaczego na oponach lepiej nie oszczędzać? Opony wpływają na prowadzenie całego auta. Kwestie odprowadzania wody, trzymania się powierzchni, oczywiście hamowania... Nie sztuką jest samochód rozpędzić, sztuką jest zatrzymać - mówi Krzysztof Fic.

Nawet jeżeli mamy w samochodzie opony wielosezonowe, czyli tak zwane uniwersalne, warto pojechać do serwisu, aby sprawdzić ich wyważenie i stan ogólny. Niestety wielu kierowców uważa, że takie opony nie wymagają obsługi. Warto też  jak najczęściej sprawdzać ciśnienie w kołach.

Co powinniśmy wiedzieć o oznaczeniach na oponach:


195/55/R16

Liczba odnosi się do szerokości opony w milimetrach.


195/55/R16

Stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. W tym przypadku to 55%.

 

195/55/R16

R oznacza, że opona ma strukturę radialną, a 16, że pasuje na felgi 16-calowe.



Na oponie pojawiają się też indeksy nośności i prędkości, które mówią o maksymalnym obciążeniu oraz bezpiecznej prędkości, w jakiej opona będzie zachowywała swoje właściwości.


(mn)