Analitycy ostrzegają przed krachem na rynku samochodowym. W tym roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadnie o ponad 30% w porównaniu z rokiem 1999.

Zdaniem przedstawicieli branży motoryzacyjnej główną przyczyną krachu są dwukrotne w tym roku podwyżki podatku akcyzowego na popularne marki. Do tego doszły gwałtowne podwyżki cen paliw, ubezpieczeń i oprocentowania kredytów, a także problemy Daewoo, którego centrala w Korei balansowała na krawędzi bankructwa. Według danych firmy konsultingowej Samar, zajmującej się analizowaniem rynku samochodowego, krach na rynku uderzył przede wszystkim w krajowe fabryki motoryzacyjne. Do końca października Daewoo sprzedało o 50 tysięcy samochodów mniej niż przed rokiem, Fiat o 30 tysięcy, a Opel o prawie 15 tysięcy sztuk. I jak podkreśla Samar - jeśli dodać, że w tym roku z uproszczonego montażu aut zrezygnowały Ford, Opel i Fiat - to nic dziwnego, że sprzedaż aut krajowej produkcji jest o jedną trzecią niższa niż w roku 1999.

05:45