Jeden e-mail i wszystko w urzędzie załatwione? To standard Unii Europejskiej. W Polsce nadal jest niemożliwe, choć pojawiła się pierwsza jaskółka: rząd przyjął projekt ustawy "O informatyzacji części podmiotów realizujących zadania publiczne".

Dziś droga petenta do urzędnika jest bardzo długa i zazwyczaj bardzo kręta, np. do założenia firmy musimy dostać regon, NIP, zarejestrować się w ZUS-ie, a także złożyć wniosek.

To wszystko będzie możliwe drogą elektroniczną. Kiedy? Od 2005 roku wszystkie urzędy będą miały obowiązek przyjmowania dokumentów, wniosków i załatwiania spraw drogą elektroniczną - obiecuje wiceszef Komitetu Badań Naukowych Wojciech Szewko. Koszt zmian wyniesie 2 miliardy złotych rocznie. Szewko zapewnia, że znajdą się na to pieniądze.

Pierwsze, pionierskie kroki już poczyniono w Krakowie. Posłuchaj relacji reportera RMF Grzegorza Nowosielskiego:

Według założeń programu e-Europe do 2010 roku Unia Europejska stanie się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną na świecie gospodarką opartą na wiedzy. Wprowadzenie części usług w Internecie ma przynieść trzy podstawowe korzyści: zmniejszyć koszty, ułatwić dostęp do urzędów i ograniczyć korupcję.

10:45