Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał spółki Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar). Organizowały one pokazy handlowe, na które często zapraszani są seniorzy. Urząd uznał, że naruszały one interesy konsumentów. "Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem" – podkreśla UOKiK.

Jak informuje UOKiK, firma Pollana Med z Mrowina zapraszała na prezentacje produktów, takich jak maty i pasy masujące, systemy czyszczące (specjalistyczne, wielofunkcyjne odkurzacze), naczynia kuchenne, zestawy noży i wyciskarki i obiecywała darmowe prezenty. Osoby, które decydowały się na zakup produktów, były informowane, że nie przysługuje im prawo odstąpienia od umowy.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podania przyczyny - przypomina Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać - tłumaczy. 

“Gdy konsumenci skutecznie odstępowali od umowy i odesłali towar, firma nie zwracała im pieniędzy, mimo kierowanych do niej wezwań do zapłaty. Prezes Urzędu nakazał zaniechać tej praktyki. Przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w grudniu 2018 roku. Nałożona kara wyniosła ponad 1 mln zł (1 052 684 zł)." - informuje UOKiK. 

Firma MEDISPOL ze Stęszewa (obecnie Radnar z Poznania) również prowadziła sprzedaż na pokazach. Oferowała klientom aparat medyczny do terapii pulsującym polem magnetycznym niskiej częstotliwości. Zapowiadała, że celem spotkania są bezpłatne badania profilaktyczne, a w rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż.

"W trakcie prezentacji przedstawiciele handlowi prowadzili "badania" wykorzystując urządzenie AM Scan, choć urządzenie to nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia. Następnie, na podstawie tak uzyskiwanych wyników informowali konsumentów o rzekomo stwierdzonych dolegliwościach i tym samym wprowadzali konsumentów w błąd co do ich aktualnego stanu zdrowia" - informuje UOKiK. Kary za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosły prawie 400 tys. zł (397 111 zł). Ponadto przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 29 grudnia 2017 r. a 21 maja 2019 r. o decyzji Prezesa UOKiK. 

UOKiK przypomina o zasadach, których należy przestrzegać uczestnicząc w różnego rodzaju pokazach. Zwraca uwagę m.in. na fakt, zazwyczaj takie wydarzenia mają charakter handlowy i ich organizatorzy chcą nas skłonić do zakupu określonych produktów.

UOKiK podkreśla, że w razie problemów warto szukać pomocy u rzecznika konsumentów.