Polacy ograniczyli zakupy nie tylko czystej, ale też, co zaskakuje, wódek smakowych - pisze "Rzeczpospolita". Sprzedaż alkoholi tego typu liczona w litrach, zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem o blisko 5 procent.

Jak podaje cytowana przez "Rzeczpospolitą" firma badawcza Nielsen, w pierwszym półroczu 2013 roku wydaliśmy na wódkę niemal 4,8 miliarda złotych. Rok wcześniej było to ok. 4,6 miliarda. Sprzedaż wódek smakowych spadła o nieco ponad procent, choć w pierwszym kwartale tego roku zanotowano w tym segmencie alkoholi zanotowano lekki wzrost.

To raczej chwilowe - mówi o obecnej tendencji prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Leszek Wiwała. Jak przewiduje, w dłuższym terminie wódki kolorowe, w tym likiery, powinny w dalszym ciągu zyskiwać u nas na popularności. Większe obawy budzi w branży przyszłość wódki czystej. Jak mówi Wiwała, to nadal najczęściej kupowany napój spirytusowy w Polsce, ale przestaliśmy już być typowo wódczanym krajem. Długoterminowo pozycja wódki czystej będzie się stopniowo osłabiać na rzecz wódek smakowych i likierów oraz whisky - dodaje.