Pokolenie tzw. millenialsów, mniej zainteresowane gromadzeniem dóbr trwałych i mniej uległe reklamom, stanowi ogromne wyzwanie dla sektora bankowego - ocenili uczestnicy debaty o ludziach urodzonych w latach 1980-2000. Dyskusja odbyła się we wtorek na VI Europejskim Kongresie Finansowym w Sopocie.

Podczas debaty podkreślano, ze millenialsi to pokolenie śpiących z telefonem /CHRISTOF SCHUERPF /PAP/EPA

Według badań przeprowadzonych głównie w krajach anglosaskich - mówili biorący udział w debacie eksperci - pokolenie bardzo różni się w porównaniu z innymi generacjami. Chce być podmiotem, a nie przedmiotem; ufa swoim znajomym i tym, którzy doświadczyli jakiegoś produktu bardziej, niż reklamom; pieniądze nie są dla nich najważniejsze, co oznacza, że mniej oszczędzają, ale też mniej planują kupować samochodów, mieszkań, rowerów, bo wszystko można pożyczyć - tłumaczył Kazimierz Stańczak z firmy konsultingowej Bain & Company. Przyznał, że pokolenie stanowi ogromne wyzwanie dla bankowości.

Stańczak wskazał, że oszczędzanie jest na dziewiątym miejscu wśród odpowiedzi na pytanie, co "millenialsi" robią ze swoimi pieniędzmi. Pierwsze osiem odpowiedzi - jak przypomniał - dotyczy ich wydawania. Na pierwszym miejscu znalazły się wydatki na zaspokajanie własnych ambicji i samorealizację.

Zwrócił też uwagę, że "jest to pokolenie śpiących z telefonem", dla którego telefon jest podstawowym kanałem komunikacji ze światem, podejmowania decyzji i zbierania informacji.

Stańczak ocenił, że wyzwaniem dla sektora bankowego jest też to, że przy wyborze instytucji bankowej "millenialsi" bardzo chętnie kierują się opiniami innych. Czyli nie wystarczy wydać ogromnych kwot na reklamę i pokazywać, że coś jest świetne w każdym wymiarze, bo jeżeli znajomi tej osoby nie potwierdzają swoim doświadczeniem, że tak jest naprawdę, to reklama nie pomoże - dodał.To jest fundamentalna zmiana i instytucje finansowe oraz wszystkie inne albo skorzystają, albo w pewnym sensie mogą być jej ofiarą - dodał.

Pokolenie millenialsów w Polsce liczy ok. 9 mln osób

Szacuje się, że pokolenie millenialsów w Polsce liczy ok. 9 mln osób; stanowi ok. 30 proc. wszystkich klientów banków. Uważa się, że to osoby młode, przedsiębiorcze, bardzo wymagające i ceniące nowoczesne, innowacyjne marki, z którymi chcą się utożsamiać. Bardzo chętnie angażują się też w działania charytatywne i społeczne. Wysokość pensji, w przeciwieństwie do możliwość rozwoju zawodowego i reputacji firmy, nie stanowi dla nich głównego kryterium wyboru miejsca pracy.

VI Europejski Kongres Finansowy został zorganizowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, PKN ORLEN, Giełdę Papierów Wartościowych, Bank Pekao oraz NDI. Partnerami głównymi wydarzenia są PKO Bank Polski oraz PGE Polska Grupa Energetyczna. Polska Agencja Prasowa jest partnerem medialnym wydarzenia. 

(mal)