"Niech urząd skarbowy sprawdzi ile faktycznie kierowca kosztuje pracodawcę"- tak na argumenty przewoźników reagują związkowcy. "Niemiecka płaca minimalna powinna zostać wprowadzona dla polskich firm transportowych" - mówi w rozmowie z reporterką RMF FM Tadeusz Kucharski, przewodniczący sekcji transportowej w NSZZ Solidarność.

Nasz kierowca wykonuje taką samą pracę, jak Niemiec, czy Francuz. Praktycznie 24 dni pracy w miesiącu to jedną czwartą jest w Polsce, a trzy czwarte poza krajem. Koszty ponosi dokładnie takie same, jak każdy kierowca na Zachodzie. Musi się utrzymać. Ile zarabia polski kierowca? Też chciałbym wiedzieć. Dlatego proponujemy: zróbmy kontrolę - tłumaczy Tadeusz Kucharski.

Jego zdaniem skarbówka powinna sprawdzić od czego i jak płacone są składki kierowców.

To pokaże nam, czy zarabiają siedem, osiem, czy dziewięć tysięcy. Czy może jest to niewiele ponad tysiąc pięćset złotych, a reszta to są diety, które nie są opodatkowane - dodaje przewodniczący sekcji transportowej w NSZZ Solidarność.

Stawka 8,5 euro za godzinę

Już 13 krajów, w tym Polska, sprzeciwia się niemieckim przepisom o stosowaniu wymogów płacy minimalnej wobec zagranicznych firm transportowych. Przedstawiciele tych państw przekazali swoje żądania Komisji Europejskiej. czytaj więcej

1 stycznia w Niemczech weszła w życie ustawa o płacy minimalnej. Stawka za godzinę, która dotyczy Niemców, ale też obywateli innych państw pracujących w tym kraju, ma wynosić co najmniej 8,5 euro. Obejmuje to wszystkich pracowników w czasie ich zatrudnienia w Niemczech, niezależnie od tego, czy ich pracodawca ma siedzibę w kraju czy za granicą. Według interpretacji Berlina, ma to również zastosowanie do kierowców z firm transportowych spoza Niemiec.

Według unijnych źródeł, Komisja Europejska sprawdzi niemieckie przepisy pod kątem ich zgodności z dyrektywą o pracownikach delegowanych, czyli takich, których przedsiębiorstwa z jednego kraju delegują do pracy na terytorium innego kraju UE. Niemieckie przepisy o płacy minimalnej rozciągają dyrektywę o pracownikach delegowanych także na kierowców, przejeżdżających przez terytorium niemieckie tranzytem.

Niemieckim przepisom o stosowaniu wymogów płacy minimalnej wobec zagranicznych firm transportowych "nie" powiedziało już 13 krajów. Oprócz Polski również: Słowacja, Czechy, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Chorwacja, Litwa, Estonia, Portugalia, Hiszpania i Irlandia.