W 2013 roku w Polsce kupiono i zarejestrowano 289 912 nowych samochodów osobowych. To o 6,31 proc. więcej niż w 2012 roku - poinformował Instytut Samar w oparciu o dane Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Eksperci podkreślają, że na ubiegłoroczne wyniki wpłynęło zjawisko reeksportu, czyli wywozu samochodów za granicę. Wyliczają też, że w kraju pozostało ok. 250 z prawie 290 tys. nowych aut.

W rankingu najczęściej kupowanych marek samochodów w Polsce zdecydowanie wygrała Skoda (36 tys. 395 aut). Czeska marka jako jedyna miała udział w rynku większy niż 10 procent. Na podium znalazły się jeszcze Volkswagen (26 tys. 133) i Toyota (23 tys. 476). Dalsze miejsca zajęły marki: Ford - 19 tys. 652 sprzedane auta (wzrost o 16,12 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim), Opel - 18 tys. 827 (spadek o 3,54 proc.) Kia - 17 tys. 144 (wzrost o 13,26 proc.),  Hyundai - 16 tys. 829 (wzrost o 9,51 proc.), Renault - 15 tys. 182 (wzrost o 12,27 proc.), Peugeot - 13 tys. 421 (wzrost o 6,35 proc.), Dacia - 10 tys. 810 (wzrost o 12,91 proc.).

(mn)