Dwukrotny mistrz Polski Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia Rally2 evo), pilotowany przez Adama Biniędę, prowadzi po piątkowym etapie Marma 31. Rajdu Rzeszowskiego, piątej rundy krajowego czempionatu.

REKLAMA

W piątek, 5 sierpnia rozpoczęła się rywalizacja na wąskich i krętych asfaltowych odcinkach specjalnych na Podkarpaciu. Przez cały dzień zawodnicy ścigali się w stabilnych warunkach pogodowych - przy słonecznej, upalnej pogodzie.

Pierwszy etap składał się z dwukrotnie przejeżdżanych oesów Pstrągowa i Lubenia, a także krótkiej, ale widowiskowej miejskiej próby w centrum Rzeszowa. Otwierający zmagania oes wygrali Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) i zostali pierwszymi liderami. Na kolejnych odcinkach tempo dyktował już Grzyb. Pochodzący z Rzeszowa kierowca, trzykrotny triumfator tej imprezy, wygrał kolejne cztery oesy i pierwszy etap zakończył w roli lidera, z 17-sekundową przewagą nad Płachytką.

Na trzecim miejscu plasują się Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Reprezentanci ORLEN Team mają blisko 8 sekund straty do drugiego miejsca. Od Grzyba dzieli ich już niemal 25 sekund.

Liderzy punktacji mistrzostw Polski - Tom Kristensson i Andreas Johansson złapali kapcia na pierwszym oesie i stracili ponad 50 sekund do zwycięzcy próby. Szwedzi odrobili część strat i awansowali z 18. na 6. pozycję.

W sobotę, 6 sierpnia uczestników Marma 31. Rajdu Rzeszowskiego czeka jeszcze blisko 80 km ścigania podzielone na sześć odcinków specjalnych. Wyniki rajdu poznamy około godziny 17.

Marma 31. Rajd Rzeszowski - klasyfikacja RSMP po I etapie:

1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) 38:48,1 s

2. Płachytka/Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +17,0 s

3. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) +24,9 s

4. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +34,5 s

5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Hyundai i20 R5) +41,1 s

6. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) +1:17,4 s

7. Gabryś/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:36,5 s

8. Sroka/Kielar (Peugeot 208 Rally4) 2:43,1 s

9. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +2:48,1 s

10. Bolek/Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3) +3:16,0 s

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Jego uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2022 zaplanowano dziewięć rajdów, w tym dwa rozgrywane poza granicami kraju (Litwa i Słowacja). Sześć rund to rajdy asfaltowe, a trzy to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.

Kalendarz RSMP 2022:

1. runda: 50. Rajd Świdnicki-Krause

Data: 23-24 kwietnia

Baza: Świdnica

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Sudecki

2. runda: 41. Rajd Podlaski

Data: 21-22 maja

Baza: Białystok

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Automobilklub Podlaski

3. runda: ORLEN 78. Rajd Polski

Data: 10-12 czerwca

Baza: Mikołajki

Nawierzchnia: szuter

Organizator: ZG PZM

4. runda: Rajd Żmudzi

Data: 9-10 lipca

Baza: Kielmy (Litwa)

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Asociacija Kelmės automobilių sporto klubas

5. runda: Marma

31. Rajd Rzeszowski

Data: 4-6 sierpnia

Baza: Rzeszów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Rzeszowski

6. runda: 6. Rajd Śląska

Data: 9-10 września

Baza: Chorzów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Automobilistów

7. runda: 67. Rajd Wisły

Data: 30 września-1 października

Baza: Wisła

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

8. runda: 48. Rajd Koszyc

Data: 21-23 października

Baza: Koszyce (Słowacja)

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Auto Klub Kosice

9. runda: Rajd Nadwiślański

Data: do potwierdzenia

Baza: Puławy

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Polski

Rundy RSMP mają około od około 110 do 150

km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw

Europy. Łączna długość odcinków specjalnych w tych zawodach to około 200 km.

Ten dystans najczęściej podzielony jest

na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji

generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach.

Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy

najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami

Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.