​Nową linię tramwajową okalającą sosnowieckie osiedle Zagórze oddano oficjalnie do użytku. Budowę liczącego blisko 4 km przedłużenia obecnej linii nr 15 w Zagórzu samorządowa spółka Tramwaje Śląskie rozpoczęła jesienią 2020 r. Nowa trasa ma nieco ponad trzy kilometry, po drodze jest pięć przystanków. Przejazd trwa rozkładowo sześć minut.

REKLAMA

Nowa linia wiedzie od dotychczasowej pętli tramwajowej, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Przecina al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, dalej prowadzi wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego - z zakończeniem na rondzie Jana Pawła II.

Częstotliwość kursów linii nr 15 na trasie:

Katowice pl. Wolności - Zagórze Rondo Jana Pawła II jest utrzymana na dotychczasowym poziomie - co 15 minut. Przykładowe czasy przejazdu to 17 minut dla odcinka z Ronda Jana Pawła II do dworca kolejowego w Sosnowcu, 40 minut z tego samego miejsca do Centrum Przesiadkowego w Katowicach Zawodziu i 50 minut na katowicki rynek.

Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej, tramwajowa inwestycja objęła rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie nowego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi.

Umowę z konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty podpisano w kwietniu 2020 r., z terminem realizacji w ciągu 33 miesięcy. Wartość umowy wynosiła prawie 109 mln zł brutto.

Dotychczasowa trasa tramwaju do sosnowieckiego Zagórza była ostatnią nową linią tramwajową w aglomeracji, oddaną do użytku 1982 r. Trasa ta zakończona jest pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części rozległego osiedla.

Niezależnie TŚ finalizują modernizacje istniejących odcinków sieci w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jako elementy projektu przygotowanego pod kątem POIiŚ lata 2014-2020. Projekt oszacowano pierwotnie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł dotacji). Według prezesa Tramwajów Śląskich obecnie jego wartość to już blisko 1,5 mld zł.