Biała Fabryka - siedziba Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi - stała się częścią Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego. To trzeci po Manufakturze i EC1 łódzki obiekt na tym szlaku.

REKLAMA

Centralne Muzeum Włókiennictwa jest tzw. punktem kotwiczny, czyli miejscem o wyjątkowym znaczeniu dla historii europejskiego przemysłu. Dołączyło do takich obiektów jak: Flamandzkie Muzeum Górnictwa Węglowego, Browary Heinekena w Amsterdamie czy Walijskie Muzeum Slate.

Biała Fabryka został wybudowana w latach 30-tych XIX wieku przez niemieckiego fabrykanta Ludwika Geyera. Obiekt ten wraz z powstałym w 2008 roku Łódzkim Parkiem Kultury Miejskiej przez lata był gruntownie modernizowany i przystosowywany do celów wystawienniczych.

Unikatowy charakter tego miejsca wynika z połączenia autentycznej poprzemysłowej architektury z funkcją wystawienniczą, z połączenia historii techniki i przemysłu ze sztuką, designem, modą oraz dziejami regionu. Historię przemysłu włókienniczego w Łodzi ilustrują dwie dostępne w muzeum wystawy stałe: "Miasto - Moda - Maszyna" i "Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie".

Cieszymy się, że znajdujemy się w czołówce najistotniejszych i najatrakcyjniejszych turystycznie miejsc w europejskiej historii przemysłu. Mamy nadzieję, że nasza obecność na kulturalnym szlaku dziedzictwa przemysłowego przyczyni się do jeszcze większej widoczności naszego miasta w całej Europie i będzie przyciągać coraz więcej turystów z całego świata - mówiła dyrektorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa Aneta Dalbiak, odbierając akt przystąpienia do Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego od prezesa stowarzyszenia prof. dr Meinrada Marii Greweniga.

Europejski Szlak Dziedzictwa Przemysłowego został utworzony, by promować dziedzictwo przemysłowe i zachęcać do miejskiej turystyki.Chodzi także o edukowanie o rewolucji przemysłowej, biografiach przedsiębiorców i fabrykantów.

Na szlaku tym jest obecnie ponad 300 obiektów z 27 krajów m.in. z Polski, Wielkiej Brytanii, Belgii, Luksemburga i Niemiec. Miejsca o wyjątkowym znaczeniu dla historii europejskiego przemysłu to tzw. punkty kotwiczne - w naszym kraju jest ich 11.