Do końca roku powinny być znane ostateczne warianty przebiegu Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. To kluczowe fragmenty trzeciej obwodnicy Krakowa - jej powstanie ma odkorkować stolicę Małopolski.

REKLAMA

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka połączą Łagiewnicki, tunelem pod Kopcem Kościuszki z rondem Ofiar Katynia i odciążą zakorkowane aleje Trzech Wieszczów. Inwestycja ma być realizowana aż w czterech dzielnicach.

Właśnie rozpoczęły się konsultacje społeczne, które potrwają do 18 listopada.

Spodziewamy się, że będzie dużo pytań od mieszkańców. Jeśli będzie taka potrzeba, będziemy przedłużać konsultacje, ale generalnie do końca roku chcielibyśmy zamknąć konsultacje, żeby móc zacząć prace przygotowawcze i wstąpić o decyzje środowiskowe - mówił Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, z którym rozmawiał reporter RMF FM Marek Wiosło.

Jak podkreślił Krzysztof Migdał Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, która razem z oddaną niedawno do użytku Trasą Łagiewnicką, będą tworzyć trzecią obwodnicę Krakowa są kluczowe dla zmniejszenia korków w centrum miasta.

Raport z konsultacji ma być gotowy do końca roku i wtedy wybrany zostanie ostateczny wariant jednej i drugiej trasy. Ich zaprojektowanie zajmie około dwóch lat, a budowa minimum cztery lata. Koniec inwestycji jest więc możliwy około roku 2030.


Pod konsultacje poddane są dwa warianty przebiegu Trasy Pychowickiej: 5 i 6. Oba uzyskały pozytywną akceptację dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

W obu tych wariantach zaproponowano poprowadzenie linii tramwajowej przez most nad Wisłą, którym odbywałby się także ruch pieszych i rowerowy, tak jak w przypadku estakady Lipska-Wielicka.

Ruch samochodowy byłby poprowadzony albo w tunelu pod rzeką (wariant 5) albo mostem (wariantu 6) . W obu rozwiązaniach przewidziano budowę centrum komunikacyjnego w rejonie ul. Księcia Józefa, modernizację tej ulicy oraz budowę linii tramwajowej, prowadzącej do centrum miasta.

W ramach konsultacji mieszkańcom przedstawiono też cztery możliwe warianty Trasy Zwierzynieckiej. Dwa z nich (2 i 4) oprócz drogi dla samochodów o dwóch różnych przebiegach obejmują budowę linii tramwajowej od ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Warianty 1 i 3 - różniące się przebiegiem - dotyczą tylko trasy drogowej.