Generalna Rada Bractw postanowiła zamówić plakat na procesje Wielkiego Tygodnia przed Wielkanocą. Uznany na całym świecie artysta Salustiano Garcia Cruz wykonał dzieło, o którym w Hiszpanii zrobiło się głośno. Krytycy uważają, że Jezusowi przedstawionemu na plakacie brakuje boskiego majestatu, a Syn Boży bardziej przypomina modela z czasopisma modowego.

REKLAMA

Plakat autorstwa uznanego na całym świecie artysty z Sewilli, Salustiano Garcii Cruz, przedstawia młodego, przystojnego, wysportowanego Jezusa o wypoczętej twarzy, noszącego całun zamiast przepaski na biodrach. Nie ma korony cierniowej, nie ma cierpiącej miny, ani wyeksponowanych ran. Widać jedynie dwa maleńkie ślady na dłoni i klatce piersiowej. Wizerunek Jezusa mógłby stanowić okładkę magazynu modowego - twierdzą Hiszpanie.

Gdy tylko dzieło zostało pokazane w ubiegłym tygodniu, w mediach społecznościowych pojawiła się fala krytyki, a w całej Hiszpanii rozpoczęła się debata na temat tego, jak należy przedstawiać zmartwychwstałego Chrystusa. Wielu uważało plakat Cruza za haniebny, niewłaściwy, "zbyt ładny", zbyt modernistyczny i niezgodny z tradycją wielkanocną Sewilli.

SEVILLA, ESPAAMany Catholics have expressed outrage over this depiction of Jesus Christ created to promote Semana Santa (Holy Week) Artist Salustiano Garcia insists that 'sexuality' was not intended in the art and 'you must be mad' to see it What are your thoughts? pic.twitter.com/2pP9vfyGHb

CatholicArenaJanuary 30, 2024

Artysta broni swojego dzieła. "W obrazie nie ma nic rewolucyjnego" - Garcia powiedział agencji prasowej Atlas. "Jest modernistyczne, ale wszystkie elementy, których użyłem, to elementy, które były używane w sztuce sakralnej przez ostatnie siedem stuleci" - tłumaczy.

Generalna Rada Bractw (organizacja zrzeszająca bractwa religijne w Sewilli) zatwierdziła plakat i do tej pory ignorowała krytykę. Burmistrz Sewilli José Luis Sanz nazwał kontrowersje "sztucznymi".

Hiszpania jest w przeważającej mierze katolicka, a tradycje kościelne, takie jak małżeństwa, chrzty i parady religijne, cieszą się ogromną popularnością zarówno wśród wierzących, jak i niewierzących. Pod kampanią na mającą na celu wycofanie plakatu przedstawiającego zbyt pięknego Jezusa podpisało się około 14 000 osób z całego kraju.