Polacy jedzą coraz mniej jaj a eksport spadł o 60 proc - donosi "Puls Biznesu". Producenci biją na alarm: produkcja już dawno przestała się opłacać. Jajka są zbyt tanie a pasza dla kur za dużo kosztuje.

Ostatni głośny alarm na rynku jaj wszczynali konsumenci, kiedy rok temu zdrożały one o kilkadziesiąt procent. Teraz głos zabrali producenci, którzy twierdzą, że do produkcji muszą dopłacać. Zdaniem Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu, producenci są wręcz zmuszeni wybijać stada kur, żeby nie pogłębiać strat. Od wielu tygodni wpływy ze sprzedaży jaj nie wystarczają nawet na zakup paszy - mówi Rafał Ratajczak, szef izby.

Z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że mimo spadku cen w tym roku ich poziom wciąż jest wyższy niż w 2010 roku. Zdaniem dr. Grzegorza Dybowskiego, sytuacja branży jest lepsza, jeśli chodzi o tak zwaną "rentowność operacyjną".

Co innego mówią producenci. Suche statystyki nie pokazują dramatycznej sytuacji na rynku - podkreślają. Eksport dawno już nie był tak niski a Polakom przestały chyba smakować krajowe jaja - twierdzą.