"Jeżeli w tym momencie spojrzymy sobie na ten wyścig, to największym przegranym w mediach społecznościowych jest dzisiaj Sławomir Mentzen, który rozpędził swój wagonik. Dzisiaj sondaże oraz interakcje pokazują, że nie jest najlepiej, a z drugiej strony liderem dzisiaj stała się nieoczekiwanie Magdalena Biejat" – mówi Michał Fedorowicz, przewodniczący europejskiego kolektywu analitycznego Res Futura, w Popołudniowej rozmowie w RMF FM. Jak zauważa analityk, "lajki" nie głosują, natomiast pomagają one zyskać uwagę.

REKLAMA

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

​Kto wygrywa kampanię wyborczą w internecie? Analityk mediów odpowiada

To nie jest tak, że algorytm wpływa na głosowanie czy media społecznościowe wpływają na głosowanie, ale dają nam pewne poczucie pewności. Działają trochę jak społeczny dowód słuszności - zaznacza Fedorowicz.

Najwikszym przegranym w mediach spoecznociowych jest dzisiaj @SlawomirMentzen (...). Z drugiej strony liderem staa si nieoczekiwanie @MagdaBiejat - @michalfedoro, @RES_FUTURA w Popoudniowej #RozmowaRMF@Radio_RMF24 @RMF24pl pic.twitter.com/4bDZo77FSM

Rozmowa_RMFApril 24, 2025

Z punktu widzenia mediów społecznościowych dwa ostatnie tygodnie przed wyborami są najważniejsze.

W mediach społecznościowych dzisiaj wygrywa Magdalena Biejat. Dzięki Sławomirowi Metzenowi i dzięki własnej kampanii dotyczącej głównie tematu praw człowieka, dzisiaj uzyskuje największe zasięgi jeżeli chodzi o kanały takie jak TikTok, Facebook i Instagram - zauważa analityk.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

​Kto wygrywa kampanię wyborczą w internecie? Analityk mediów odpowiada

Jak zrobić dobrą kampanię w mediach społecznościowych?

Michał Fedorowicz zwraca uwagę, że w Polsce kampanie w mediach społecznościowych robione są bardzo profesjonalne. Można dziś zaryzykować tezę, że od polskich partii politycznych inne partie europejskie mogą się uczyć, jak robić dobry internet - mówi gość Popołudniowej rozmowy w RMF FM.

Od polskich partii politycznych inne partie europejskie mog si uczy, jak robi dobry internet - @michalfedoro, @RES_FUTURA w Popoudniowej #RozmowaRMF@Radio_RMF24 @RMF24pl pic.twitter.com/0AZhVT8aLK

Rozmowa_RMFApril 24, 2025

Zdaniem analityka potrzebne są dwie rzeczy, jedna to pieniądze, a druga to intelektualny wkład polityczny. Dobra kampania prezydencka w mediach społecznościowych, jeżeli będziemy patrzyli dzisiaj, na wydatki reklamowe głównych kandydatów, będzie to w granicach 1,5 - 2 milionów złotych - twierdzi analityk.

Ważne jest, aby udostępniane przez partię treści były napisane zjadliwym przez algorytm językiem, a także miały odpowiednią oprawę techniczną.

Język w mediach społecznościowych

Polityka to nasz najlepszy sport narodowy i komentowanie jej - mówi Michał Fedorowicz. Analityk zauważa, że jeśli ktoś w jakiś sposób komentuje politykę, to nie znaczy, że on ją lubi. Jak twierdzi, ludzie zdecydowanie bardziej się angażują w mediach społecznościowych.

Gospodarz rozmowy Piotr Salak zwrócił uwagę na język, jakiego używamy w mediach społecznościowych. Jest on często wulgarny, brutalny i czasem nie do zaakceptowania.

Od 2018 roku wydaje się, że każdy kolejny rok, robiąc podsumowanie językowe mówimy "to był najgorszy rok, nie da się już gorzej mówić do siebie, jeśli chodzi o sprawy społeczne". 2025 rok jest najgorszy jeśli chodzi o poziom agresji i poziom wulgarności w stosunku do kandydatów. Dzisiaj musimy przyjąć średnio, że w granicach od 20 do 25 proc. wszystkich komentarzy dotyczących każdego kandydata, mają one charakter osobisty, obraźliwy, wulgarny - zaznacza Fedorowicz

Jak mówi, analitycy stosują 10-stopniową miarę, gdzie jesteśmy z językiem. 0 oznacza, że jest to język, w którym jesteśmy dla siebie mili, a 10 to język przyjmowany przez propagandę III Rzeszy. Dzisiaj jesteśmy w rozmowach na 7, czyli tak naprawdę rozmawiamy ze sobą w mediach społecznościowych o polityce, jak Hutu i Tutsi - twierdzi przewodniczący europejskiego kolektywu analitycznego Res Futura.

Analitycy stosuj 10-stopniow miar, gdzie jestemy z jzykiem. Dzisiaj jestemy w rozmowach na 7, czyli tak naprawd rozmawiamy ze sob w mediach spoecznociowych o polityce, jak Hutu i Tutsi - @michalfedoro, @RES_FUTURA w Popoudniowej #RozmowaRMF@Radio_RMF24 @RMF24pl pic.twitter.com/OeIhn7N7Ay

Rozmowa_RMFApril 24, 2025

Mniej agresji widać w krajach skandynawskich, gdzie jest wyższe zaufanie do mediów. Jeżeli to zaufanie jest wysokie, wtedy język w mediach społecznościowych jest jednak słabszy, dlatego że są pewne autorytety. Nie mając autorytetów pozwalamy sobie na więcej - zwraca uwagę Fedorowicz.

Operacje informacyjne to jest podstawa od 2014 roku. Od inwazji Rosji na Ukrain. Klasyk polega na tym, e zawsze tego typu operacje zaczynaj si na dziesi dni przed wyborami. To wtedy, w tym momencie nagle pojawiaj si i zaczynaj si dzia rne "cuda" -@michalfedoro,... pic.twitter.com/0kQQGPTZ2g

Rozmowa_RMFApril 24, 2025