Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach zakupiło 22 autobusy hybrydowe o łącznej wartości ponad 50 mln zł. W piątek odbyła się prezentacja pojazdów.

REKLAMA

Producentem hybrydowych autobusów zakupionych przez katowickie PKM jest firma Volvo Bus Corporation. Łącznie PKM Katowice zakupiło 22 autobusy hybrydowe - pięć przegubowych i 17 jednoczłonowych. Wartość transakcji wyniosła ponad 50 mln zł.

Pojazdy wykorzystują dwa rodzaje napędów: elektryczny oraz spalinowy spełniający normę Euro 6. W codziennej eksploatacji ma to się przełożyć na znaczące oszczędności w zużyciu paliwa. Autobusy są również wyposażone w udogodnienia dla pasażerów, m.in. dwustrefową klimatyzację, ładowarki USB, sieć wi-fi i elektroniczne tablice informacyjne.

12-metrowe autobusy mają 32 miejsca siedzące. Jednorazowo mogą przewieźć nawet 85 pasażerów. W autobusach 18-metrowych liczba miejsc siedzących wynosi 43, a przewieźć można maksymalnie 130 pasażerów.

Jak zaznaczono podczas piątkowej prezentacji pojazdów, autobusy przeszły przegląd i sprawdzenie zgodności ze specyfikacją zamówienia. Po zarejestrowaniu zostały zgłoszone do organizatora transportu, aby zaprogramować w nim system Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) nowej generacji. Po wykonanym programowaniu każdy autobus będzie mógł wozić mieszkańców Metropolii. Autobusy hybrydowe obsługują linie: 133, 43, 130, 7, 296, M101, 30, 37, 110, 657, 674, 673.

22 nowe autobusy hybrydowe marki Volvo dla #Katowice Fot. S. Rybok pic.twitter.com/8UrSPyatXX

miasto_katowiceJuly 7, 2023

Inwestujemy w różnicowany tabor autobusowy - mamy zarówno autobusy elektryczne, jak i spalinowe, a teraz flotę naszego katowickiego PKM uzupełniliśmy o autobusy z napędem hybrydowym - podkreślił w piątek prezydent Katowic Marcin Krupa.

Jak podało katowickie PKM, w taborze przewoźnika jest teraz 20 autobusów elektrycznych, a ponad połowa spalinowych spełnia normy Euro 6. Spółka rozwija także infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych. Łączne wydatki PKM na ekologiczny transport wyniosły ponad 131,5 mln zł, z czego autobusy elektryczne kosztowały ponad 62,8 mln zł, hybrydy ponad 50 mln zł, a autobusy gazowe, które pojawią się na przełomie roku, ponad 15 mln zł. Ponad 2 mln zł kosztowały budowa i późniejsza rozbudowa ładowarek w bazie PKM Katowice przy ul. Mickiewicza oraz ładowarka na Tysiąclecia.