Od 26 kwietnia każdy chętny mieszkaniec Katowic, będzie mógł się przekonać jak działa autonomiczny minibus Blees BB-1. Pojazd będzie kursował z pasażerami w Dolinie Trzech Stawów. Urząd Miasta Katowice poinformował, że tegoroczne testy pojazdu będą prowadzone przez cztery tygodnie.

REKLAMA

Minibus ponownie wyruszy na katowickie drogi, tym razem z pasażerami na pokładzie. Kursy między parkingiem na Muchowcu a plażą w Dolinie Trzech Stawów, będą realizowane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00-16:00. Z przejazdu będzie można skorzystać bezpłatnie.

W Katowicach mocno stawiamy na rozwój komunikacji publicznej. Inwestujemy w autobusy elektryczne, hybrydowe czy zasilane gazem z licznymi udogodnieniami, dzięki którym mieszkańcy mogą korzystać z komunikacji zbiorowej w komfortowych warunkach. W kwietniu testowaliśmy autobus na wodór, aby przeanalizować jak w praktyce działa ta technologia. Sprawdzamy także innego rodzaju innowacje w transporcie. Testy autonomicznego pojazdu w Katowicach odbyły się na przełomie października i listopada ubiegłego roku. Teraz z tą technologią mogą zapoznać się pasażerowie - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.


Szczegółowy harmonogram wygląda następująco:

  • 22-25 kwietnia - przejazdy techniczne bez pasażerów
  • 26 kwietnia, 6-29 maja, 3-4 czerwca - przejazdy z udziałem pasażerów. Przejazdy będą się odbywały w dni robocze (poniedziałek - piątek) w godzinach 8:00 - 16:00.

Ze względów na komfort mieszkańców Doliny Trzech Stawów wyłączone z testów są długie weekendy.

Z uwagi na obowiązujące przepisy tego typu testy mogą odbywać się wyłącznie na obszarach zamkniętych i na drogach prywatnych. W związku z tym w Katowicach wybrano rolkostradę w Dolinie Trzech Stawów, gdzie wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu - środkowy pas zostanie wydzielony dla minibusa, a boczne pasy dla rolkarzy i rowerzystów.

Pierwszy etap testów odbył się w ubiegłym roku. Wówczas Bless BB-1 kursował bez pasażerów. Drugi etap testów ma pomóc w ocenie możliwości wykorzystania pojazdów autonomicznych w transporcie zbiorowym, w szczególności z uwzględnieniem osób z ograniczoną mobilnością. Sprawdzana będzie m.in. wygoda korzystania z rampy najazdowej, system mocowania wózków inwalidzkich i czytelność systemu informacji. Badania ankietowe przeprowadzi zespół z Uniwersytetu Śląskiego.

Główny cel pilotażu, to właśnie udostępnienie możliwości przejazdu autonomicznym minibusem pasażerom z ograniczoną mobilnością. Dzięki współpracy z PKM i Urzędem Miasta Katowice, podczas kursów będziemy mieć szansę przekonać się na ile zastosowane przez nas rozwiązania odpowiadają na potrzeby osób z niepełnosprawnością i seniorów. Tacy pasażerowie będą mieli też pierwszeństwo w wejściu do pojazdu podczas testów - zapowiedziała prezeska firmy Blees Martyna Wiśniowska, cytowana w komunikacie prasowym.

Docelowo autonomiczne minibusy mają mieć zastosowanie na trasach dojazdowych lub tam, gdzie tradycyjny transport ma ograniczone możliwości, np. na dużych parkingach, kampusach uniwersyteckich czy terenach rekreacyjnych, choć magistrat podkreślił, że nie planuje takiego rozwiązania wprowadzać na stałe w Dolinie Trzech Stawów.

Producent zapewnił, że Bless BB-1 został wyposażony w system jazdy autonomicznej i szereg czujników, które pozwalają mu na samodzielne wykrywanie przeszkód i innych uczestników ruchu, a także przyspieszanie, zwalnianie lub hamowanie adekwatnie do sytuacji na drodze. Mimo to, w czasie testów w Katowicach na pokładzie będzie znajdował się operator, czuwający nad sytuacją.