​Małopolski urząd wojewódzki wystąpi do urzędu marszałkowskiego o wyjaśnienia w sprawie konsultacji dotyczących uchwały antysmogowej. Uchwały samorządu terytorialnego (w tym Sejmiku województwa) podlegają ocenie nadzorczej wojewody.

REKLAMA

Oceniając uchwałę organ nadzoru nie odnosi się do zasadności, rodzaju czy zakresu proponowanych rozwiązań, a wyłącznie do kwestii formalnych - do tego zatem, czy dany akt spełnia wymogi prawa.

Wnioski prezydenta Krakowa

W związku z interwencją oraz wystąpieniem prezydenta Krakowa, Wydział Prawny i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego (MUW) w Krakowie prowadzi standardowe postępowanie wyjaśniające. W ramach postępowania MUW m.in. wystąpi do organów samorządu województwa o zajęcie stanowiska w sprawie, w tym o odniesienie się do przedstawionych zarzutów. Wydanie ostatecznego stanowiska w sprawie oceny prawnej uchwały Sejmiku będzie możliwe po zapoznaniu się z dokumentacją przedstawioną przez samorząd województwa.

Termin na dokonanie przez wojewodę małopolskiego oceny nadzorczej wskazanej uchwały Sejmiku upływa 2 listopada 2022 r.

Przypomnijmy, Jacek Majchrowski zwrócił się z wnioskiem do wojewody małopolskiego, prokuratora regionalnego i Rzecznika Praw Obywatelskich o weryfikację prawidłowości przeprowadzenia konsultacji uchwały antysmogowej dla Małopolski wydłużającej do 30 kwietnia 2024 r. termin wejścia w życie zakazu użytkowania tzw. kotłów bezklasowych.

Przedłużenie terminu wejścia w życie zakazu używania tzw. kotłów bezklasowych jest sprzeczne z przywołaną podstawą prawną, mówiącą o tym, że ograniczenia lub zakazy w zakresie palenisk wprowadza się "w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko".

Które miasta i gminy zostały wyłączone z opiniowania?

Z opiniowania został wyłączony Kraków oraz pięć gmin, gdzie nie stosuje się przepisów uchwały antysmogowej dla Małopolski (Czarny Dunajec, Krzeszowice, Niepołomice, miasto Oświęcim, Skawina), podczas gdy Program Ochrony Powietrza i skutki wprowadzonej zmiany dotyczą całego województwa małopolskiego.

Ponadto, w ramach opiniowania uchwały antysmogowej zostało przekazane negatywne stanowisko 14 gmin Metropolii Krakowskiej dotyczące projektowanych zmian w uchwale. Organ odpowiedzialny za konsultacje uznał te 14 opinii jako jedną opinię stowarzyszania "podpisaną przez 14 osób".

W wyniku takiego działania 7 spośród tych 14 gmin, pomimo wyrażenia negatywnej opinii, zostało przyporządkowanych do gmin, które wyraziły pozytywną opinię - na mocy art. 96 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska (niewydanie opinii w terminie oznacza akceptację uchwały).

Uchwalenie innej treści niż była konsultowana i opiniowana

Konsultowany i opiniowany projekt uchwały (zmieniającej uchwałę) dotyczył wydłużenia terminu wejścia w życie zakazu użytkowania kotłów bezklasowych. Konsultacjom poddany był konkretny termin: 1 stycznia 2024 r. Natomiast wprowadzenie w trakcie procedowania, w wyniku przyjęcia zgłoszonej poprawki, innej daty, tj. 1 maja 2024 r., narusza w sposób istotny zgodność z przepisami prawa proces legislacyjny zmiany uchwały.

Przyjęta zmiana uchwały stoi w sprzeczności z harmonogramem zadań wskazanych w Programie Ochrony Powietrza (prawo lokalne) - w konsekwencji wydłużenie terminu wejścia w życie zakazu użytkowania kotłów bezklasowych narusza prawa do życia i ochrony zdrowia oraz narusza normy prawa Unii Europejskiej.