Brytyjskie zakłady BAE Systems w Lancashire zaprezentowały projekt nowego załogowego, naddźwiękowego myśliwca Tempest. Jak informuje dziennik "The Telegraph", samolot ma wejść do służby w Wielkiej Brytanii, Japonii i Włoszech od 2035 roku w ramach międzynarodowego programu Global Combat Air Programme (GCAP).

REKLAMA

Dłuższy, silniejszy, groźniejszy

Zgodnie z ujawnionymi informacjami, Tempest ma mieć 19 metrów długości, co czyni go większym od myśliwców F-35B (15,6 m) oraz Eurofighter Typhoon (15,96 m). Nowa maszyna będzie wyposażona w większe zbiorniki paliwa, co znacząco wydłuży jej zasięg operacyjny, oraz w pojemniejsze wnęki na uzbrojenie.

Myśliwiec ma wykorzystywać nowoczesne technologie umożliwiające współpracę z innymi statkami powietrznymi, dronami, satelitami, a także z siłami lądowymi. "The Telegraph" sugeruje, że Tempest został zaprojektowany z myślą o długodystansowych misjach prowadzonych głęboko na terytorium przeciwnika, gdzie łączność z bazą może być niemożliwa. Według szacunków gazety, samolot będzie mógł przelecieć nawet 2500 kilometrów - to odległość pozwalająca dotrzeć z brytyjskiej bazy aż do Moskwy. Dla porównania, zasięg Typhoona na jednym zbiorniku wynosi około 1300 km, a F-35B - około 1000 km.

'A bigger jet means bigger fuel tanks. That means more range and bigger payloads of explosive warheads'The early signs suggest Tempest is being designed for missions deep into enemy territoryRead more about Britains flagship new fighter jet https://t.co/bdfNNQe9vr pic.twitter.com/Hr8vWzC5ww

TelegraphJuly 19, 2025

Potęga w powietrzu

Jonny Moreton z BAE Systems, zapytany przez "The Telegraph" o te doniesienia, nie potwierdził, czy informacje dotyczące zasięgu są trafne.

Ekspert ds. obronności Francis Tusa w rozmowie z gazetą oszacował, że maksymalna masa startowa Tempesta może przekroczyć 30 ton, co oznacza, że będzie cięższy od Eurofightera Typhoon (23 tony), a nawet od legendarnego bombowca Lancaster, używanego przez brytyjskie siły powietrzne podczas II wojny światowej.

BAE Systems jest częścią Grupy Tempest, w której skład wchodzą także brytyjskie ministerstwo obrony, Rolls-Royce, producent rakiet MBDA oraz włoska firma Leonardo. Od 2023 roku projekt funkcjonuje w ramach trójstronnego porozumienia GCAP.