Specjalna komisja powołana przez zarząd MZA wyjaśni, dlaczego na jednej z warszawskich ulic spłonął autobus marki Solaris. Wczoraj wypełniony ludźmi pojazd nagle zapalił się podczas przejazdu Trasą Łazienkowską. Nasze autobusy są bezpieczne - zapewniła w rozmowie z reporterem RMF FM Solange Olszewska, wiceprezes firmy Solaris Bus and Coach, producenta autobusów.

REKLAMA

Komisja Miejskich Zakładów Autobusowych skontroluje układy paliwowe wszystkich używanych autobusów, które zostały wyprodukowane w fabryce w wielkopolskim Bolechowie. Warszawskie MZA posiada blisko 500 Solarisów. Niestety wyjaśnieniu okoliczności wypadku na razie nie pomógł kierowca feralnego pojazdu. Wiemy, że pasażerowie zauważyli dym wydobywający się z komory silnika, powiadomili kierowcę, który ich wypuścił i próbował ten pożar ugasić gaśnicą - powiedział rzecznik MZA Adam Stawicki.

Autobusy Solaris są bezpieczne; nie mają wad konstrukcyjnych, które groziłyby pożarami - stwierdziła Solange Olszewska z firmy Solaris Bus and Coach. Wiceprezes firmy produkującej autobusy zaznaczyła, że nie było takiego przypadku do tej pory, aby wina leżała po stronie Solarisa. Innego zdania jest przedsiębiorstwo komunikacyjne ze słowackiej Bratysławy, gdzie zapaliły się dwa z dwudziestu dwóch pojazdów polskiego producenta. Wszystkie te wozy zostały skontrolowane i w większości stwierdzono nieprawidłowości w dokumentacji technicznej. Po tych przypadkach we wszystkich pojazdach zainstalowaliśmy automatyczne systemy gaśnicze - powiedział rzecznik tamtejszego MPK. Posłuchaj relacji reportera RMF FM Macieja Pałahickiego:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

ITD: Skontrolujemy warszawskie autobusy

Jak dowiedział się reporter RMF FM Mateusz Wróbel, tuż po świętach warszawskie autobusy miejskie skontroluje Inspekcja Transportu Drogowego. Jednak rzecznik ITD odmówił odpowiedzi na pytanie, czy ma to związek z wczorajszym pożarem. Inspektorzy wezmą pod lupę stan techniczny pojazdów - wyniki niedawnej wyrywkowej kontroli kilkudziesięciu pojazdów były bowiem przerażające. Okazało się, że co trzeci autobus jest niesprawny technicznie; ITD zatrzymało aż osiem dowodów rejestracyjnych.

Wczorajszy pożar to kolejne zdarzenie tego typu z udziałem pojazdu marki Solaris. W 2007 i na początku 2008 r. głośno było o płonących autobusach polskiego producenta na ulicach Bratysławy. Z kolei pod koniec ubiegłego roku zapalił się pojazd użytkowany przez krakowskie MPK. W samej stolicy w poprzednich latach doszło do dwóch pożarów autobusów z Bolechowa.