Nowy most nad Białą Głuchołaską w Głuchołazach ma być nie tylko odpowiedzią na skutki katastrofalnej powodzi z 2024 roku, ale również przykładem nowoczesnego podejścia do infrastruktury odpornej na ekstremalne zjawiska pogodowe. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku.

REKLAMA

W Głuchołazach powstanie nowy most, który zastąpi obiekt zniszczony przez ubiegłoroczną powódź. Inwestycja została zaprezentowana podczas oficjalnego spotkania z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra ds. odbudowy po powodzi Marcina Kierwińskiego.

Nowa konstrukcja będzie miała 52 metry długości i 17 metrów szerokości. Zostanie zbudowana bez podpór w nurcie rzeki, co znacznie zwiększy jej odporność na przyszłe wezbrania wody.

Odpowiedź na powódź i nowoczesne standardy

Projekt nowego mostu na Białej Głuchołaskiej, zlokalizowanego w ciągu drogi krajowej nr 40, został przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zgodnie z wymaganiami Wód Polskich, rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Konstrukcja będzie żelbetowa, łukowa, jednoprzęsłowa, z nośną konstrukcją umieszczoną pod płytą pomostu.

Most będzie przystosowany do przepływu wody na poziomie z września 2024 roku - czyli wyższym niż podczas słynnej powodzi z 1997 roku.

Ubiegłoroczna powódź na południu Polski pokazała, jak istotne jest przygotowanie infrastruktury do ekstremów pogodowych. Dlatego budowa mostu o wyższych parametrach to przykład nowego myślenia o infrastrukturze. Ten projekt zapewni stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo mieszkańców — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Jak przypomniano, poziom przepływu wody w czeskich Mikulovicach podczas powodzi w 1997 roku wynosił 240 m sześc./s, a w 2024 roku sięgnął aż 430 m sześc./s. Rzeka w Głuchołazach podniosła się wówczas o około 1,5 metra powyżej poziomu sprzed niemal trzech dekad.

/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM
/ Jacek Skóra / RMF FM

Odbudowa Plus: infrastruktura gotowa na przyszłość

Minister Marcin Kierwiński, pełnomocnik rządu ds. odbudowy obszarów dotkniętych powodzią, podkreślił, że nowa inwestycja w Głuchołazach symbolizuje powrót do normalności i siłę wspólnoty lokalnej.

Głuchołazy były symbolem dramatu, jaki dotknął południe Polski pół roku temu. Dziś te same Głuchołazy stają się symbolem odbudowy po kataklizmie. To będzie Odbudowa Plus — bo ten projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom samorządowców i mieszkańców. Nowa, bardziej odporna infrastruktura to priorytet działań rządu na terenach dotkniętych ubiegłoroczną powodzią — mówił.

Obecnie mieszkańcy korzystają z tymczasowej przeprawy, która powstała krótko po zniszczeniach. Projekt stałego mostu jest już gotowy, a 7 kwietnia 2025 r. GDDKiA złożyła wniosek do Ministra Rozwoju i Technologii o zmianę decyzji ZRID (Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej), uwzględniając zmiany konstrukcyjne. Po uzyskaniu zgody rozpoczną się prace budowlane, które mają potrwać w latach 2025-2026.

Guchoazy zyskaj nowy most - projekt gotowy!Poprzednio budowany obiekt zosta zniszczony przez powd we wrzeniu ubiegego roku.Nowy most w Guchoazach zastpi docelowo most tymczasowy zainstalowany tu po powodzi. Zgodnie z projektem zaprezentowanym dzi w... pic.twitter.com/WQ6tpUbTGV

MI_GOV_PLApril 7, 2025

Setki milionów na odbudowę w trzech województwach

Głuchołazy to tylko jedno z wielu miejsc na mapie Polski, które dotknęła powódź z września 2024 roku. Od tamtej pory, jeśli chodzi o samą infrastrukturę drogową w województwie opolskim, zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych za ponad 10,7 mln zł.

Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News
Opis / SERGEI GAPON/AFP / East News

Do końca czerwca wykonanych zostanie kolejnych 70 zadań o wartości blisko 5 mln zł — w tym naprawy nawierzchni, odmulanie rowów i kanałów, a także uzupełnianie ubytków skarp i poboczy.

W ramach działań inwestycyjnych przewidziano m.in. przebudowę mostów:

  • na DK38 w Grobnikach,
  • na DK40 w Głogówku i Głuchołazach,
  • na DK46 w Kamienicy.

Dodatkowo rozbudowane zostaną odcinki DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy. Wartość tych inwestycji w samym województwie opolskim to łącznie ok. 257 mln zł. W planach jest również przeniesienie Rejonu GDDKiA w Nysie do nowej siedziby - poprzednia została zniszczona przez żywioł.

W sumie na terenie województw opolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego zaplanowano 16 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości niemal 434 mln zł. Celem jest nie tylko odbudowa, ale przede wszystkim przygotowanie infrastruktury na wyzwania klimatyczne, jakie może przynieść przyszłość.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Powódź 2024 w obiektywie dziennikarzy RMF FM