Do gdańskiego portu zawinął pierwszy w historii kontenerowiec, który pokonał ekspresową trasę z Chin do Europy przez Przejście Północno-Wschodnie. Nowy szlak znacząco skraca czas transportu i omija niebezpieczne regiony, co może zrewolucjonizować światową logistykę.
- Pierwszy kontenerowiec z Chin dotarł do Gdańska przez Przejście Północno-Wschodnie.
- Nowa trasa skraca czas transportu z około 40 do 18 dni.
- Szlak omija regiony zagrożone piractwem i niestabilnością polityczną.
- Więcej ciekawych informacji z Polski i świata znajdziesz na RMF24.pl.
W niedzielę rano do portu w Gdańsku wpłynął kontenerowiec "Istanbul Bridge", który jako pierwszy pokonał trasę z Chin do Europy przez Przejście Północno-Wschodnie. Statek o długości 294 metrów wyruszył 23 września z chińskiego portu Ningbo-Zhoushan, przewożąc m.in. moduły magazynowania energii oraz towary e-commerce.
Nowa trasa prowadzi przez Północną Drogę Morską, biegnącą wzdłuż północnych wybrzeży Syberii przez Morze Arktyczne. Dzięki temu czas transportu z Azji Wschodniej do Europy został skrócony o połowę - z około 40 do 18 dni. Dodatkowo szlak omija regiony zagrożone piractwem oraz obszary o niestabilnej sytuacji politycznej, co zwiększa bezpieczeństwo przewozów.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Przygotowania do pierwszego rejsu trwały ponad trzy lata. Obejmowały one modernizację floty, szkolenia załóg oraz rozwój zaawansowanych systemów meteorologicznych i nawigacyjnych, niezbędnych do żeglugi w trudnych warunkach Arktyki. Pomimo niesprzyjających warunków pogodowych na północnym Atlantyku, które chwilowo wymusiły obniżenie prędkości, statek dotarł do Europy zgodnie z planem.
W okresie zimowym, gdy żegluga przez Północną Drogę Morską jest niemożliwa, armator planuje rozwój alternatywnego rozwiązania - "East Europe Express". System ten ma łączyć transport morski przez Kanał Sueski z kolejowym dostarczaniem towarów do terminali w Europie Środkowej. Dzięki temu towary z Chin będą mogły dotrzeć do Europy w ciągu 25 dni, zapewniając całoroczną ciągłość dostaw.