Trzy potężne odgłosy wybuchów było słychać o poranku nad Koninem. Huk był tak głośny, że w budynkach zatrzęsły się szyby. Słyszeli go również mieszkańcy innych miejscowości w Wielkopolsce. Informację dostaliśmy na Gorącą Linię RMF FM.
Po godz. 9.00 nad Koninem (Wielkopolskie) słychać było trzy odgłosy wybuchów. Były na tyle mocne, że w budynkach zatrzęsły się szyby.
Odgłosy eksplozji były słyszane również w innych miastach regionu, między innymi w Grzegorzewie czy Kole.
Doniesienia o hałasie docierały do nas na Gorącą Linię RMF FM.
Zaniepokojeni słuchacze dzwonili, że nie wiedzą, co się dzieje.
Przed godziną 11.00 policja poinformowała w mediach społecznościowych, że "huki słyszalne w różnych miejscach naszego powiatu były spowodowane przelotem samolotów Sił Sojuszniczych RP, które przekraczały barierę dźwięku".
"Prosimy o zachowanie spokoju, nie ma żadnego zagrożenia dla mieszkańców "- przekazali funkcjonariusze.
W popołudniowym komunikacie Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że zdarzenie związane było z lotem powrotnym niemieckich myśliwców Eurofighter Typhoon (EF-2000), które wczoraj zakończyły swoją misję w Polsce.
Samoloty wystartowały z lotniska w Mińsku Mazowieckim, skąd udały się do swojej macierzystej bazy w Norvenich w Niemczech. "W trakcie wznoszenia, w rejonie Konina, maszyny przekroczyły barierę dźwięku na wysokości pow. 10 tys. metrów" - przekazano w komunikacie.
4 wrzenia 2025 r., okoo godziny 9:30 mieszkacy wschodniej Wielkopolski mogli usysze kilkukrotne gone huki. Zdarzenie to byo zwizane z lotem powrotnym niemieckich myliwcw Eurofighter Typhoon (EF-2000), ktre wczoraj zakoczyy swoj misj w Polsce. Samoloty... pic.twitter.com/8bguHcKm4X
DowOperSZSeptember 4, 2025
Jak zapewniło Dowództwo, lot prowadzony był pod kontrolą cywilnych organów ruchu lotniczego, a manewr przekroczenia prędkości dźwięku został przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami bezpieczeństwa. "Zdarzenie nie stanowiło zagrożenia dla mieszkańców ani dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego" - przekazano w komunikacie.
Dowództwo zadeklarowało pokrycie ew. strat materialnych zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Za huk towarzyszący przekroczeniu bariery dźwięku odpowiada tzw. grom dźwiękowy.
Zwiększenie prędkości samolotu powyżej prędkości dźwięku generuje falę uderzeniową, która, docierając do uszu, powoduje gwałtowny wzrost, a następnie obniżenie się ciśnienia w bębenkach usznych. Zmiany ciśnienia wprawiają w drgania błonę bębenkową, co powoduje odbieranie tego zjawiska jako huku.