Zeroemisyjny autobus wodorowy od dzisiaj będzie jeździł po lubelskich ulicach. Na testy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego trafił całkowicie wymyślony i wyprodukowany w Polsce NesoBus. Oprócz tego pod Lublinem w Świdniku kończy się budowa fabryki autobusów wodorowych, w której ten model będzie produkowany.

REKLAMA

Już w tej chwili Lublin jako miasto spełnia wymagania stawiane na 2028 rok pod względem emisji CO2 w miejskiej komunikacji. Około 40 proc. transportu to transport zeroemisyjny - głównie to trolejbusy, ale także autobusy elektryczne.

Kolejnym krokiem mają być pojazdy zasilane wodorem. Pierwszy kupiony autobus wodorowy trafi do Lublina pod koniec wakacji.

Testowany od dziś NesoBus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Na jednym tankowaniu może przejechać do 450 km.

"Na przejechanie 100 km potrzebuje 8,5 kg wodoru" - mówi Maciej Nietopiel, Prezes PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Koszt jest wyższy niż w autobusie spalinowym, ale tylko na razie. Zielony wodór to paliwo przyszłości i do tego jest zeroemisyjny. Efektem spalania jest para wodna.

"Biorąc pod uwagę fakt, iż zarówno na poziomie europejskim jak i polskim myśli się w tej chwili o mechanizmach wspierających zeroemisyjny transport, to należy się spodziewać tego, że ten koszt wodoru będzie spadał" - mówią zgodnie Maciej Nietopiel oraz Tomasz Fulara - prezes lubelskiego MPK.

Jak przewiduje Fulara ceny eksploatacji obniżą się zdecydowanie i mimo droższego zakupu pojazdu (w tej chwili pojazdy wodorowe są dwukrotnie droższe) przy niskich cenach wodoru taka inwestycja będzie się szybko zwracać.

Autobus wodorowy jest znacznie mniej kłopotliwy od klasycznego elektryka. Dlaczego? Chodzi o szybkość ładowania.

"Autobus elektryczny na ładowaniu przejeżdża 100 lub niewiele więcej kilometrów" - mówi prezes Fulara. "Ładowanie takiego autobusu trwa kilka godzin. Tankowanie wodorowego zajmuje 15 minut i przejeżdża 450 km. W realiach lubelskiej komunikacji miejskiej przyjmując przejeżdżane kilometry przez autobus w ciągu dnia, wodoru wystarczy na 2 dni jazdy. Może więc z powodzeniem zastąpić autobusy spalinowe"- dodaje Fulara.

Harmonogram testów autobusu NesoBus:

  • wtorek, 27 czerwca - linia nr 1/VIII
  • środa, 28 czerwca - linia nr 7/I
  • czwartek, 29 czerwca - linia nr 4/I
  • piątek, 30 czerwca - linia nr 7/I
  • sobota, 1 lipca - linia nr 3/IV
  • niedziela, 2 lipca - linia nr 44/I
  • poniedziałek, 3 lipca - linia nr 4/I