Rodziny rozpoznały piętnaście z szesnastu ofiar katastrofy kolejowej pod Szczekocinami koło Zawiercia. Wśród zmarłych są dwie cudzoziemki - to obywatelki Stanów Zjednoczonych i Rosji. W Zakładzie Medycyny Sądowej w Katowicach rozpoczęły się sekcje zwłok.

REKLAMA

Trwa uprzątanie miejsca katastrofy pod Szczekocinami.
Ratownikom udało się usunąć z torów drugą lokomotywę.
Ratownicy kontynuują akcję w miejscu katastrofy.
Ratownikom udało się usunąć z torów drugą lokomotywę.
Strażacy usuwają drugą lokomotywę.
Strażacy, którzy prowadzą akcję ratowniczą w Szczekocinach.
Odcinanie podwozia lokomotywy. Górna część lokomotywy została zepchnięta z nasypu. Potem usuną podwozie. / Daniel Pączkowski / RMF FM
Odcinanie podwozia lokomotywy. Górna część lokomotywy została zepchnięta z nasypu. Potem usuną podwozie. / Daniel Pączkowski / RMF FM
Zniszczony wagon pociągu InterRegio
Ratownicy powoli uprzątają miejsce katastrofy.

Częstochowska prokuratura poinformowała, że wśród 15 zidentyfikowanych ofiar są mieszkańcy Warszawy, Makowa Mazowieckiego, Nowego Targu, Nowego Sącza i Dębicy. Z danych, które przekazali prokuratorzy, wynika, że są to osoby młode, urodzone w latach 80. - powiedział prokurator Tomasz Ozimek. Dane te obejmują połowę ofiar katastrofy - dodał. Do zidentyfikowania pozostało ciało ostatniej ofiary. Kiedy się to zakończy trudno odpowiedzieć - mówił Ozimek. Policja ustala osoby, które mogłyby dokonać identyfikacji. Ciała są przewożone do zakładu medycyny sądowej w Katowicach-Ligocie. Jutro ma się rozpocząć ich wydawanie rodzinom.

W kilkunastu szpitalach nadal przebywa około 40 rannych. Stan siedmiu jest poważny. Najbardziej poszkodowane trzy osoby są w szpitalu w Zawierciu. 24-letniej kobiecie amputowano nogę, a 17-letniemu chłopakowi usunięto pękniętą śledzionę. Stan całej trójki się nie poprawia i - jak powiedział naszemu dziennikarzowi ordynator oddziału intensywnej terapii - rokowania nie są dobre. Niestety, typowo w takich urazach następują kolejne uszkodzenia ciała. Diagnozujemy je i zastanawiamy się, co dalej robić z pacjentami. Jedna jest kwalifikowana do zespolenia kości udowej - tłumaczy ordynator.

Najwięcej osób nadal jest w wojewódzkim szpitalu w Sosnowcu. Na szczęście, życiu żadnego z siedmiu rannych nic nie zagraża. Jan Łyczewski mówi o prawdziwym cudzie, bo jechał w pierwszym wagonie pociągu do Warszawy. Nie mogę się ruszać, bo wszystko mnie boli. Na szczęście lekarze wykluczyli złamania, większe urazy głowy. Pozostaje czekać - mówi naszemu dziennikarzowi.

Wszyscy pacjenci w obu szpitalach są pod stałą opieką psychologów.

Zobacz również:

Dodajmy, że trzy osoby są także na oddziale intensywnej opieki medycznej placówki w Miechowie, a jedna ciężko ranna - trafiła do Krakowa.

Życiu pozostałych 40 osób, które wciąż są w szpitalach, na szczęście nic nie zagraża. Większość ma niegroźne obrażenia jak złamania, stłuczenia i otarcia. Część z nich wkrótce będzie mogła prawdopodobnie wrócić do domów.

W katastrofie rannych zostało w sumie 57 osób, ale część z nich opuściła już szpitale. Wśród poszkodowanych, podobnie jak wśród ofiar, byli obcokrajowcy - sześciu Ukraińców, obywatel Mołdawii i Czech. W tej chwili spośród cudzoziemców w szpitalach przebywa jeszcze pięciu Ukraińców i Mołdawianin. Jak przyznał w rozmowie z reporterem RMF FM Maciejem Grzybem wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk, wszyscy chcą być leczeni we własnych krajach. To rzecz naturalna. Natomiast my zapewniamy maksymalne warunki leczenia - nie zważając absolutnie na ich koszty - podkreślał wojewoda.

Po katastrofie ranni trafili w sumie do 15 szpitali na terenie trzech województw: śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego. Ci z lżejszymi obrażeniami byli przewożeni do okolicznych szkół, gdzie ich opatrywano.

Zginęło dwóch maszynistów

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

W tej chwili wiadomo na pewno, że w wypadku zginął maszynista jednego z pociągów i pomocnik maszynisty, jadący pociągiem Intercity. Wśród zidentyfikowanych dotychczas osób nie ma drugiego maszynisty - poinformował prokurator Tomasz Ozimek.

W pociągach jechało w sumie siedem osób obsługi. W składzie Przewozów Regionalnych - maszynista, kierownik składu i konduktor, w Intercity - maszynista, pomocnik maszynisty, kierownik składu i konduktor.

Będą odszkodowania dla rannych i rodzin ofiar

Spółki PKP Intercity i Przewozy Regionalne, do których należą pociągi, które zderzyły się w okolicy Szczekocin, zapowiadają odszkodowania dla rannych i rodzin ofiar wypadku. Procedura została już uruchomiona. Jesteśmy ubezpieczeni na wypadek takich sytuacji. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie - poinformował Michał Wrzosek z centrali PKP Intercity.

Odszkodowania dla pasażerów zapowiedziała również rzeczniczka Przewozów Regionalnych Katarzyna Mirowska. Spółka Przewozy Regionalne posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, dlatego osoby poszkodowane i ich rodziny mogą pisemnie zgłaszać się do centrali spółki lub zakładów regionalnych i tam przesłać wniosek o odszkodowanie. Wniosek zostanie przekazany ubezpieczycielowi - powiedziała.

W Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach działają infolinie dla rodzin poszkodowanych, ich numery to: 32 207 72 01 i 32 207 72 02. Własną infolinię uruchomił również PZU - pod numerem 22 322 18 08 można zgłaszać szkody związane z katastrofą. Infolinię uruchomiła też Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach: 800 16 30 90.

Takiej tragedii nie było na torach od lat

Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami to najtragiczniejszy wypadek na torach w ostatnim dwudziestoleciu. Prezydent Bronisław Komorowski zdecydował o wprowadzeniu dwudniowej żałoby narodowej 5 i 6 marca.

Największa w Polsce katastrofa kolejowa wydarzyła się w sierpniu 1980 roku w Otłoczynie koło Torunia - zginęło wtedy 67 osób, a 62 zostały ranne. Pociąg pasażerski zderzył się tam ze składem złożonym z pustych wagonów towarowych. Maszynista tego ostatniego z nieustalonych do dziś przyczyn ruszył na szlak w kierunku Torunia, zignorował sygnał "Stój!" na semaforze i wjechał na tor przeznaczony do jazdy w przeciwnym kierunku. Służby zabezpieczenia ruchu kolejowego, choć odkryły zagrożenie, z powodu braku łączności radiowej z maszynistami nie były w stanie zatrzymać pociągów.

Przeszukiwanie i próba usunięcia z torów ostatniej lokomotywy, na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przygotowania do usunięcia wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie i próba usunięcia z torów ostatniej lokomotywy, na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie i próba usunięcia z torów ostatniej lokomotywy, na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przygotowania do usunięcia wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Akcja poszukiwawcza na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.

Czołg, który uczestniczy w akcji usuwania wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Czołg, który uczestniczy w akcji usuwania wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Czołg, który uczestniczy w akcji usuwania wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
W akcji usuwania wraków uczestniczy czołg.
Odholowanie zniszczonych fragmentów pociągów jest bardzo trudne, dlatego na miejsce katastrofy przyjechał specjalny czołg. / Maciej Grzyb / RMF FM
Odholowanie zniszczonych fragmentów pociągów jest bardzo trudne, dlatego na miejsce katastrofy przyjechał specjalny czołg. / Maciej Grzyb / RMF FM
Odholowanie zniszczonych fragmentów pociągów jest bardzo trudne, dlatego na miejsce katastrofy przyjechał specjalny czołg. / Maciej Grzyb / RMF FM
Odholowanie zniszczonych fragmentów pociągów jest bardzo trudne, dlatego na miejsce katastrofy przyjechał specjalny czołg. / Maciej Grzyb / RMF FM
Odholowanie zniszczonych fragmentów pociągów jest bardzo trudne, dlatego na miejsce katastrofy przyjechał specjalny czołg. / Maciej Grzyb / RMF FM
Odholowanie zniszczonych fragmentów pociągów jest bardzo trudne, dlatego na miejsce katastrofy przyjechał specjalny czołg. / Maciej Grzyb / RMF FM

Przeszukiwanie i próba usunięcia z torów ostatniej lokomotywy, na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przygotowania do usunięcia wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie i próba usunięcia z torów ostatniej lokomotywy, na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie i próba usunięcia z torów ostatniej lokomotywy, na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przygotowania do usunięcia wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Akcja poszukiwawcza na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.
Przeszukiwanie wraków na miejscu katastrofy kolejowej w Szczekocinach.