Dziś przypada 130. rocznica urodzin polskiej artystki, graficzki, ilustratorki i scenografki Zofii Stryjeńskiej. Krytycy nazywają ją "księżniczką polskiego malarstwa" lub "boginią słowiańską" i umieszczają w gronie najbardziej wpływowych kobiet w polityce i kulturze II Rzeczpospolitej. Z okazji tej okrągłej rocznicy wizerunek artystki pojawił się w Google Doodle.

REKLAMA

Zofia Stryjeńska urodziła się w 1891 roku w zamożnej krakowskiej rodzinie Lubańskich, która umożliwiła jej rozwijanie wcześnie ujawnionego talentu. Szkołę malarską dla kobiet Marii Niedzielskiej ukończyła z wyróżnieniem w 1911 roku. Zaledwie chwilę później wstąpiła na studia w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Uczelnia ta nie przyjmowała wówczas kobiet, więc Stryjeńska podała się za mężczyznę. Po roku musiała jednak przerwać naukę, gdyż koledzy rozpoznali, że jest kobietą.

Po wojnie zdecydowała się wyjechać z Polski, gdyż nie chciała żyć w komunistycznym kraju. Zamieszkała w Genewie, ale jak pisał jej syn Jan, jeden z trójki dzieci, jakie miała z krakowskim architektem Karolem Stryjeńskim, "jej dom - stracony - to była Polska".

Zofia Stryjeńska była wszechstronnie uzdolniona. Zajmowała się malowaniem, była również ilustratorką, graficzką, projektantką tkanin, plakatów i zabawek.

Stryjeńska należała do pokolenia artystów, które po odzyskaniu przez Polskę niepodległości czuło potrzebę tworzenia sztuki rodzimej, nawiązującej do folkloru i historii.

Nie umiała żyć na Zachodzie, zmarła w biedzie i zapomnieniu w latach 70. XX wieku. Jej grób znajduje się na cmentarzu Chenbourg w Genewie.

Czym jest Google Doodle?

Google Doodle, to modyfikacje oficjalnego logo Google'a z okazji rocznic, ważnych wydarzeń lub świąt. Pomysł na tzw. doodle zrodził się w 1998 roku, jeszcze przed powstaniem firmy. Wówczas założyciele Google, starali się zaznaczyć w firmowym logo swoją obecność na festiwalu Burning Man na pustyni w Nevadzie. Umieścili symbolizującą festiwal postać za drugim "o" w słowie Google. Odnowione logo miało w komiczny sposób informować użytkowników, że założyciele znajdują się poza biurem.

Chociaż pierwszy doodle był dość prosty, wtedy właśnie powstał pomysł przyozdabiania logo firmy w celu uczczenia ważnych wydarzeń. Dwa lata później, w 2000 roku założyciele Google poprosili webmastera Dennisa Hwanga o stworzenie doodla na Dzień Bastylii. Pomysł spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem, że doodle zaczęły coraz częściej gościć na stronie głównej Google.

Po jeszcze więcej informacji odsyłamy Was do naszego nowego internetowego Radia RMF24.pl

Słuchajcie online już teraz!

Radio RMF24.pl na bieżąco informuje o wszystkich najważniejszych wydarzeniach w Polsce, Europie i na świecie.