Dziś przypada rocznica urodzin Katarzyny Kobro. Wyjątkowa polska rzeźbiarka, która zrewolucjonizowała sztukę w XX wieku, została z tej okazji upamiętniona przez Google Doodle.

REKLAMA

Kim była Katarzyna Kobro?

Katarzyna Kobro była jedną z najwybitniejszych rzeźbiarek w dwudziestoleciu międzywojennym. Urodziła się 26 stycznia 1898 roku w Moskwie, a zmarła 21 lutego 1951 roku w Łodzi. Jej podejście do rzeźbiarstwa było rewolucyjne, artystka odeszła od pojmowania rzeźby jako bryły. Odrzuciła indywidualizm, subiektywizm i ekspresjonizm sztuki, a w ich miejsce postulowała bezwzględny obiektywizm formy.

Pierwszym dziełem Katarzyny Kobro była rzeźba "ToS 75 - Struktura", która została wykonana z metalu, drewna, szkła i korka. Nie zachowała się jednak ona do czasów współczesnych, znana jest jedynie z fotografii.

Tragiczna przeszłość Katarzyny Kobro

Losy Katarzyny Kobro były jednak bardzo tragiczne - straciła część prac podczas wojny, przeżyła dramatyczne rozstanie z Władysławem Strzemińskim, walkę w sądzie o prawa do opieki nad dzieckiem, a także o uniewinnienie w sprawie "o odstępstwo od narodowości polskiej" (Katarzyna Kobro podpisała w czasie wojny tzw. listę rosyjską), zmagała się również z ciężką chorobą.

Czym jest Google Doodle?

Google Doodle, to modyfikacje oficjalnego logo Google'a z okazji rocznic, ważnych wydarzeń lub świąt. Pomysł na tzw. doodle zrodził się w 1998 roku, jeszcze przed powstaniem firmy. Wówczas założyciele Google, starali się zaznaczyć w firmowym logo swoją obecność na festiwalu Burning Man na pustyni w Nevadzie. Umieścili symbolizującą festiwal postać za drugim "o" w słowie Google. Odnowione logo miało w komiczny sposób informować użytkowników, że założyciele znajdują się poza biurem.

Chociaż pierwszy doodle był dość prosty, wtedy właśnie powstał pomysł przyozdabiania logo firmy w celu uczczenia ważnych wydarzeń. Dwa lata później, w 2000 roku założyciele Google poprosili webmastera Dennisa Hwanga o stworzenie doodla na Dzień Bastylii. Pomysł spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem, że doodle zaczęły coraz częściej gościć na stronie głównej Google.