Watykan opublikował we wtorek dokument, w którym precyzuje, jakimi tytułami można określać Matkę Bożą w kontekście jej współpracy w dziele zbawienia. Nowa nota doktrynalna Dykasterii Nauki Wiary, zatytułowana "Mater Populi fidelis", odpowiada na wieloletnie pytania i wątpliwości dotyczące kultu maryjnego.

REKLAMA
  • Watykan opublikował notę doktrynalną Dykasterii Nauki Wiary określającą, jakimi tytułami można nazywać Maryję w kontekście jej współpracy w dziele zbawienia.
  • Dokument ma pogłębić zrozumienie kultu maryjnego i odpowiada na pytania kierowane do Stolicy Apostolskiej w ostatnich dekadach.
  • Jakie tytuły zostały zaakceptowane przez Watykan? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
  • Więcej informacji z Polski i ze świata znajdziesz na stronie głównej RMF24.pl.

Watykan opublikował we wtorek notę doktrynalną Dykasterii Nauki Wiary, w której wskazał, jakimi tytułami można nazywać Matkę Bożą w odniesieniu do jej współpracy w dziele zbawienia.

Jak wyjaśniono, dokument nazwany "Mater Populi fidelis" (Matka wiernego ludu) w sprawie niektórych tytułów maryjnych, odnoszących się do współpracy Maryi w dziele zbawienia, stanowi odpowiedź na liczne pytania i propozycje, które w ostatnich dekadach wpłynęły do Stolicy Apostolskiej.

Watykan zaznaczył, że zagadnienia te budziły niepokój ostatnich papieży i były wielokrotnie poruszane w ciągu ostatnich 30 lat.

Pobożność maryjna skarbem Kościoła

W dokumencie zatwierdzonym przez papieża Leona XIV wyjaśniono, w jakim znaczeniu niektóre tytuły i wyrażenia odnoszące się do Maryi są dopuszczalne. Zaznaczono też, że ma on na celu pogłębienie właściwych podstaw kultu maryjnego.

Pobożność maryjna została przedstawiona w nocie jako skarb Kościoła. "Nie chodzi o korygowanie pobożności wiernych, którzy w Maryi odnajdują schronienie, siłę, czułość i nadzieję, ale przede wszystkim o jej docenienie, uznanie jej piękna i promowanie" - stwierdzono. Na mocy dokumentu Dykasterii Nauki Wiary ustanowiono, że tytuły odnoszące się do współpracy Maryi w dziele zbawienia to: Matka wiernego ludu, Matka wiernych, Matka duchowa.

Po długich refleksjach tytuł "Współodkupicielka" uznano za nieodpowiedni. Watykan odnotował jednocześnie, że Jan Paweł II posłużył się nim co najmniej siedmiokrotnie.

Analizom poddano też określenie "Pośredniczka". Z jednej strony mowa jest o tym, że jest nieodpowiedni, ponieważ przypisuje Maryi funkcję właściwą Jezusowi Chrystusowi, ale z drugiej uznano, że jest cenny i uzasadniony. Więcej niejasności towarzyszy - jak przyznano w Watykanie - określeniom "Matka łaski" i "Pośredniczka wszystkich łask". Oceniono, że są dopuszczalne w ściśle określonym sensie, ale mogą być też źle zrozumiane.