PKP Intercity zagęszcza siatkę połączeń. Zmiany mają poprawić dostępność kolei dla milionów Polaków, także tych z miejscowości, do których do tej pory pociągi dalekobieżne nie docierały lub docierały rzadko. Wszystko za sprawą nowego taboru hybrydowego i spalinowego.

REKLAMA

Nowe połączenia dalekobieżne

PKP Intercity ogłosiło plan uruchomienia kilkunastu nowych połączeń kolejowych, prowadzących przez małe i średnie miasta. Pierwsze z nich wystartuje już za kilka miesięcy, w grudniu 2025 roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski - Poznań. Kolejny będzie pociąg z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Kolej pojedzie tam już w przyszłym roku. Pozostałe kierunki mają być uruchamiane systematycznie. Połączenia ma obsługiwać nowy tabor - 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe.

Kolej dalekobieżna w Polsce to nie tylko linie magistralne, to nie tylko wielkie aglomeracje, ale również linie lokalne, często linie niezelektryfikowane, do średnich i mniejszych miejscowości, które mają bardzo słabą komunikację z największymi miastami. Chcemy to zmienić - zapowiedział Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Nie chcemy konkurować z przewoźnikami regionalnymi, a skomunikować regiony z aglomeracjami - dodał.

Dzięki zmianom dostęp do kolei dalekobieżnej ma zyskać około 440 tys. osób, które do tej pory były go pozbawione. Do wielu miast i miasteczek pociągi tego typu dojeżdżały w przeszłości, jednak później połączenia te usunięto. Do Czaplinka i Złocieńca pociągi dalekobieżne powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzeli czy Wielbarka - po 30 latach, a do Człuchowa oraz Czarnego - po 20 latach.

Nowe, hybrydowe i spalinowe pociągi mają pozwolić na rozbudowanie oferty przewozowej również w miejscowościach, w których mieszkańcy do tej pory mogli korzystać tylko z jednego połączenia dalekobieżnego dziennie. Chodzi tu między innymi o Świdnicę, Chojnice, Czersk i Krasnystaw. Taki tabor ma też poprawić stan transportu zbiorowego w miejscowościach leżących przy niezelektryfikowanych liniach, czyli np. Jaśle, Zagórzu, Kostrzynie czy Gorzowie Wielkopolskim.

Według szacunków przewoźnika dzięki nowym połączeniom lepszy dostęp do kolei dalekobieżnej ma zyskać nawet 3,5 miliona Polaków.

W ostatnich 2-ch latach (2025/2023) @PKPIntercityPDP zwikszyo ofert dla pasaerw o 20% W grudniu br. zwikszymy ofert o kolejne 7% oraz uruchomimy pierwsze trasy Kolei Lokalnych Spoecznoci pic.twitter.com/vOVpLD3TR6

J_MalinowskiSeptember 18, 2025

Ambitne plany

Jak zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, PKP Intercity planuje w tym roku obsłużyć aż 88 milionów pasażerów. To wynik, który według wcześniejszych założeń miał być osiągnięty dopiero w 2030 roku. W perspektywie pięciu lat celem jest przekroczenie 100 milionów podróżnych rocznie.

Chcemy tworzyć spójną sieć kolejową, obsługiwaną przez narodowego przewoźnika i innych, regionalnych. Głównym celem jest komfort pasażerów i przekonanie ich, że kolej to alternatywa dla transportu samochodowego - powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Nowe pociągi

W każdym z nowych, hybrydowych pociągów znajdzie się 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Komfort podróżnych ma poprawić klimatyzacja, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach i indywidualne oświetlenie. Z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością przewidziano specjalne strefy ułatwiające podróżowanie, natomiast rodziny z dziećmi będą mogły korzystać ze stolików do gier i praktycznych schowków. Rowerzyści znajdą miejsca na rowery. Bezpieczeństwo przejazdów zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

Plan nowych połączeń PKP Intercity:

  • Warszawa - Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo)
  • Białystok - Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy)
  • Kraków - Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum)
  • Warszawa - Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski)
  • Kraków - Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość)
  • Warszawa - Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość)
  • Gdynia - Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski)
  • Poznań - Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski)
  • Kraków - Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok)
  • Kraków - Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę)
  • Warszawa - Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz)
  • Gdynia - Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec)