​W sobotę rano ruszył inauguracyjny przejazd składów Express InterCity Premium (EIP) na trasie Warszawa - Zakopane - Warszawa. Z tej okazji przewoźnik przygotował dla mieszkańców i turystów specjalne zwiedzanie pociągu na dworcu kolejowym w Zakopanem. Wśród pasażerów byli m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister Piotr Malepszak oraz wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandra Gajewska. PKP Intercity przygotowało na tę okazję promocyjną ofertę - bilety na przejazd kosztowały symbolicznie 1 zł.

REKLAMA

  • W sobotę, 18 października 2025 roku, skład Pendolino po raz pierwszy wyruszył z Warszawy do Zakopanego. Pociąg wystartował ze stacji Warszawa Wschodnia o godzinie 7:29, zatrzymując się po drodze m.in. w Krakowie i Nowym Targu. Do Zakopanego dotarł o 12:14.
  • Na zakopiańskim dworcu, w godzinach 13:00-15:30, pasażerowie mieli okazję zwiedzić wnętrze nowoczesnego pociągu, zasiąść w fotelu maszynisty oraz zobaczyć zaplecze kuchenne WARS.
  • PKP Intercity przygotowało dla uczestników wydarzenia gorącą czekoladę, kawę i herbatę. Bilety na inauguracyjny przejazd kosztowały symboliczne 1 zł.
  • Od 14 grudnia 2025 roku Pendolino będzie kursować do Zakopanego codziennie, zapewniając bezpośrednie połączenie z Trójmiastem. Przejazd z Gdańska pod Tatry potrwa 7 godzin i 1 minutę, a z Krakowa - rekordowe 1 godzinę i 57 minut. W sezonie wakacyjnym pociąg pojedzie aż do Kołobrzegu.
  • Po więcej aktualnych informacji zapraszamy o RMF24.pl.

Inauguracyjny przejazd

Skład Pendolino wyruszył pod Tatry o godz. 7.29 ze stacji Warszawa Wschodnia. Po drodze zatrzymał się m.in. w Krakowie i Nowym Targu, a do Zakopanego dotarł o godz. 12.14. Na peronie pociąg został uroczyście powitany przez mieszkańców i turystów. Po przyjeździe odbyła się konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli rządu, władz samorządowych i zarządu PKP Intercity.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił symboliczny charakter wydarzenia: Każdy, kto kocha polskie góry, kocha Zakopane, będzie mógł szybko, wygodnie i ekologicznie przyjechać pod Tatry - mówił. Przypomniał, że dokładnie 92 lata temu Zakopane uzyskało prawa miejskie: Na urodziny nie przyjeżdża się bez prezentu, dlatego my dziś przywozimy Pendolino. Niespodzianką jest to, że od nowego rozkładu jazdy, czyli od 14 grudnia, Pendolino będzie regularnie przyjeżdżało do Zakopanego - dodał.

Klimczak zaznaczył, że od grudnia w sezonie w ofercie PKP Intercity będzie 12 par pociągów do Zakopanego, a przewoźnik codziennie wypuści na tory o 110 pociągów więcej niż dwa lata temu. Jak zaznaczył, resort i spółki kolejowe chcą, aby kolej była "transportem pierwszego wyboru". Minister zwrócił uwagę na skalę inwestycji kolejowych: PKP Intercity i PKP PLK inwestują ogromne pieniądze po to, żeby można było szybko i wygodnie przyjechać na przykład do Zakopanego - z Gdyni, przez Warszawę, przez Kraków. Jemy śniadanie w Gdyni, obiad w Warsie, a kolację w Zakopanem - powiedział.

Na zakończenie minister zwrócił się do mieszkańców regionu. Jeźdźcie do Zakopanego, jeźdźcie nad morze, na Mazury, w każde krańce naszego pięknego kraju - właśnie koleją - mówił Klimczak.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zwrócił natomiast uwagę na rekordowe czasy przejazdu. Dzisiaj jedziemy z Krakowa do Zakopanego 20 minut szybciej niż słynną Luxtorpedą - poniżej dwóch godzin. Z Warszawy to 4,5 godziny, a za dwa lata skrócimy ten czas do 3 godzin i 50 minut - zapowiedział i dodał, że liczba pociągów Intercity z Krakowa do Zakopanego wzrośnie z 10 do 20, a w sezonie turystycznym do 24. Wiceszefowa resortu rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandra Gajewska podkreśliła znaczenie kolei dla rodzin i turystyki. To dla nas moment symboliczny. Kolej pozwala rodzinom w pełni korzystać z oferty turystycznej i spędzać czas razem. Sama często przyjeżdżam z rodziną do Zakopanego - dla mnie to środek transportu pierwszego wyboru - mówiła.

Głos na brefingu zabrał także prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, który poinformował, że od 14 grudnia uruchomione zostaną regularne połączenia Pendolino do Zakopanego. Pociąg będzie przyjeżdżał pod Tatry o godz. 9.18, a rano będzie można wygodnie wyjechać w drogę powrotną. Najtańsze bilety z Trójmiasta będą kosztować od 59 zł, z Warszawy od 49 zł, a z Krakowa od 9 zł - wyliczał. Burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz mówił natomiast o znaczeniu nowego połączenia dla miasta. To historyczny dzień. Cieszę się, że Zakopane staje się coraz bardziej dostępne, nie tylko drogowo, ale i kolejowo. Liczymy, że dzięki Pendolino część turystów przesiądzie się z samochodów do pociągów, co pomoże odciążyć miasto - zaznaczył.

Po konferencji chętni mogli zwiedzać wnętrze pociągu. Udostępniono m.in. kabiny maszynistów, przedział drużyny konduktorskiej oraz strefę restauracyjną WARS. Na uczestników czekały gorące napoje i słodkości. W drogę powrotną do stolicy pociąg odjedzie o godz. 15.50, by o godz. 20.14 dotrzeć na stację Warszawa Zachodnia. W godzinach 13.00-15.30 na peronie drugim zakopiańskiego dworca zaplanowano zwiedzanie pociągu. Goście będą mogli wejść do wnętrza Pendolino, usiąść w fotelu maszynisty, zajrzeć do przedziału drużyny konduktorskiej oraz zobaczyć zaplecze kuchenne strefy restauracyjnej WARS.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Pendolino z Warszawy do Zakopanego. Inauguracyjny przejazd

"Uczestnicy wydarzenia otrzymają gorącą czekoladę, kawę i herbatę, a maszyniści pokażą najważniejsze elementy wyposażenia i opowiedzą o swojej pracy" - zapowiadała sobotni przejazd PKP Intercity. Przejazd Pendolino pod Tatry to wydarzenie inauguracyjne, poprzedzające uruchomienie regularnych połączeń. PKP Intercity przygotowało na tę okazję promocyjną ofertę - bilety na przejazd kosztowały symbolicznie 1 zł.

Od grudnia Pendolino z Zakopanego do Trójmiasta

Od 14 grudnia 2025 r. pociągi Pendolino będą kursować do Zakopanego codziennie, zapewniając bezpośrednie połączenie z Trójmiasta. Czas przejazdu z Gdańska do Zakopanego wyniesie 7 godz. i 1 minutę, a z Krakowa pod Tatry - 1 godz. 57 minut, co będzie rekordem w historii połączeń kolejowych na tej trasie. W sezonie wakacyjnym relacja zostanie wydłużona do Kołobrzegu, łącząc Tatry z Bałtykiem. Przedstawiciele branży turystycznej podkreślają, że uruchomienie Pendolino ma znaczenie nie tylko praktyczne - skracając czas przejazdu i podnosząc komfort podróży - ale także marketingowe. Szybkie, prestiżowe połączenie kolejowe ma szansę przyciągnąć do Zakopanego bardziej zamożnych gości i budować wizerunek kurortu jako miejsca dobrze skomunikowanego z resztą kraju.

Nowe, szybkie połączenia pod Tatry są możliwe dzięki modernizacji linii kolejowej na Podhale, zakończonej w grudniu 2023 r. Inwestycja o wartości ponad 1,4 mld zł netto objęła odnowienie ponad 100 km torów, 130 rozjazdów i 300 obiektów inżynieryjnych. Z kolei historyczny zakopiański dworzec PKP został skomunalizowany w 2015 r. i przekazany Miastu Zakopane. Obiekt przeszedł gruntowną rewitalizację, która przywróciła mu historyczny wygląd i dostosowała do nowoczesnych standardów obsługi podróżnych. Uroczyste otwarcie ponad stuletniego dworca po remoncie odbyło się we wrześniu 2023 r. Inwestycja kosztowała niemal 80 mln.